Hardlopen

Wil je beginnen met hardlopen? Zo heb je een vliegende start!

Waar moet je allemaal op letten als je wilt beginnen met hardlopen

Jij? Jij bent een topper! Je hebt namelijk het voornemen om te gaan hardlopen en dat is een heel goed begin. Maar waar moet je allemaal op letten als je wilt beginnen met hardlopen? Ik geef je een aantal praktische tips die je zeker een eind op weg helpen.

Een goede hardloopschoen is het halve werk

Het eerste dat je nodig hebt zodra je wil beginnen met hardlopen, is een goede hardloopschoen. Een solide exemplaar zorgt ervoor dat je prettig loopt en dat je daarnaast ook langer blessurevrij blijft. En dat is vooral belangrijk. Als beginnende hardloper is je lichaam namelijk nog niet in staat om goed om te gaan met alle belasting. De voornaamste reden dat beginnende hardlopers stoppen met rennen, is het oplopen van blessures. Daarom is het belangrijk om verstandig hard te lopen, zodat je blessurevrij blijft.

Een goede manier om de juiste hardloopschoen te vinden is naar een speciaalzaak te gaan en je daar te laten informeren. De meeste speciaalzaken hebben diverse meetmethodes om de juiste schoen voor je te vinden.

Maak voor jezelf een hardloopschema

Het is makkelijker om te gaan hardlopen als je vooraf al bepaald hebt wanneer je gaat rennen, in plaats van dat gewoon op de bonnefooi te doen. In dat laatste geval sla je veel sneller een training over. Juist door op vaste tijden te gaan hardlopen wordt het een onderdeel van je ritme en verzin je minder snel een excuus om niet te gaan.

Wandelen is niet erg

De meeste mensen denken dat je nooit mag stoppen met hardlopen en de pijn moet negeren. Niets is minder waar. Een stukje wandelen tijdens het hardlopen kan helemaal geen kwaad. Integendeel, het zorgt ervoor dat je lichaam niet overbelast raakt. Als je net even dat stukje wandelen nodig hebt, doe dat dan. Het belangrijkst is dat je geweest bent.

Als je buiten adem raakt, aarzel dan niet om te gaan wandelen. Een goede manier om te testen of je het juiste tempo loopt, is door te praten tijdens het rennen. Lukt dit nog, dan heb je het goede tempo.

Rustig aan beginnen met hardlopen 

Zoals ik al eerder zei, is de voornaamste reden dat mensen stoppen met hardlopen, blessures. Om te hard van stapel te lopen, weet je lichaam niet met de inspanning om te gaan en raakt het overbelast. Geef je lichaam de tijd om weer te herstellen. Loop daarom niet meer dan drie keer per week, dan hoeft het ook niet gelijk een marathon te zijn. Maximaal een kwartier of 2 kilometer is voldoende. Begin rustig aan, daar zal je op langere termijn meer plezier van hebben. Bouw dit per week een stukje uit. Door bijvoorbeeld 5 minuten en 500 meter extra te lopen.

Besteed aandacht aan pijn

Lopen is een goede manier om gezond bezig te zijn. Toch liggen blessures altijd op de loer, of je nou een beginnende of een gevorderde hardloper ben. Ga niet door de pijn heen en negeer het vooral niet. 

Pijn is een teken dat je lichaam overbelast is en geïrriteerd raakt. Door het negeren, vergroot je de kans dat je een blessure oploopt en gelijk weken niet kan hardlopen. Besteed daarom aandacht aan de pijnlijke plekken. Dit kan je bijvoorbeeld doen om het te koelen en te stretchen. Hierdoor versnel je het herstelproces.

Heb je nog vragen, aarzel dan niet om ze te stellen. Wil je nog meer informatie? Op mijn blog vind je nog 10 handige tips voor beginnende hardlopers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *