Home » Trailrunnen » De beste tips voor de overstap van hardlopen naar trailrunnen

Trailrunnen

De beste tips voor de overstap van hardlopen naar trailrunnen

Overstappen van hardlopen op de weg naar trailrunnen

Loop je al een tijdje op de weg en ben je opzoek naar een nieuwe uitdaging? Dan is een overstap naar trailrunnen zeker een optie om over na te denken. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je denkt!

De overstap van de weg naar trailrunnen kan confronterend zijn

Als je al langere tijd op de weg hardloopt, ben je vaak bezig met tijden. Zo weet je bij iedere afstand wel hoelang je er over wil doen. Bij trailrunnen zeggen tijden niet zoveel meer. Als je een trailrun loopt van 10 kilometer, dan kan het opeens zo zijn dat je er langer dan een uur over doet.

Bij trailrunnen loop je namelijk op onverharde wegen en dat gaat vaak gepaard met hoogtemeters. Door deze natuurlijke obstakels kunnen je runs opeens veel langer duren dan dat je gewend bent. Zodra je de overstap maakt en je eerste trailrun loopt, adviseer ik om niet eens op je eindtijd te letten. Loop de trailrun vooral voor de ervaring en het uitlopen van je eerste run over onverharde wegen. Naarmate je meerdere runs hebt gelopen, kan je kijken naar tijden.

Wandelen is toegestaan tijdens trailruns

Als ervaren hardloper loop je tijdens een wedstrijd waarschijnlijk nooit. Je laat je niet kennen en blijft door rennen. Bij trailrunnen is het soms verstandig om je tempo aan te passen naar een wandeltempo. In het parcours zijn er regelmatig flinke beklimmingen te vinden. Je zou deze op kunnen rennen en veel energie verspillen, die je waarschijnlijk later nog nodig heb, of je kan met een wandeltempo omhoog en zo je energie besparen.

Je komt onderweg veel deelnemers tegen die voor de laatste optie kiezen. Verstandig met je energie omgaan is belangrijk tijdens je trailrun-avontuur. Bekijk hoe steil en hoog de beklimming is en bepaal of wandelen een betere optie is dan omhoog rennen.

Til je voeten hoger op

Op de weg loop je vaak lineair op dezelfde ondergrond. Elke stap is hetzelfde. Bij trailrunnen is geen enkele stap hetzelfde door de onverharde grond. Houd je focus daarom vast tot aan de finish. Op de weg kan je gedachte laten afdwalen, maar doe je dit bij trailrunnen dan kan je opeens een tak of een losliggende steen hebben gemist. Een ongeluk zit ook in deze sport in een klein hoekje.

Een tip om de kans te verkleinen om onderuit te gaan, is je voeten een stuk hoger optillen dan op de weg. De kans dat je over iets struikelt, is kleiner en mocht dat toch gebeuren, dan heb je meer tijd om te corrigeren.

Kan ik mijn hardloopschoenen gebruiken?

Ik heb mijn eerste twee trailruns wel op mijn (weg) hardloopschoenen gelopen. Ik merkte dat ik op sommige (beboste) stukken in het parcours minder grip had. Zolang de ondergrond niet te nat en modderig is, dan zou je van je gewone hardloopschoenen gebruik kunnen maken. Heeft het een aantal dagen geregend voor je trailrun, dan heb je waarschijnlijk te weinig grip. Het profiel van een trailrunning schoen is speciaal ontworpen om met deze omstandigheden om te gaan en dit mist een gewone hardloopdschoen.

Heb je de smaak te pakken en wil je vaker trailruns lopen, dan zou ik zeker een paar trailrunning schoenen aanschaffen. Je zal merken dat het lopen van trailruns je beter af gaat.

Vergeet vooral niet te genieten

Een van de belangrijkste redenen dat ik de overstap heb gemaakt naar de onverharde wegen is het avontuur. De unieke ervaring en verschillende parcours maken iedere trailrun een unieke ervaring. Op de weg ben je vooral bezig met tijden en ben je pas tevreden wanneer je gestelde doel hebt bereikt. Trailrunnen daarentegen is juist de gehele run genieten van de natuur, ervaring en het avontuur!

Heb jij al de overstap gemaakt naar trailrunnen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *