Home » Voeding » Ontbijt voor het hardlopen – waar moet je op letten?

Voeding

Ontbijt voor het hardlopen – waar moet je op letten?

Wat is het beste ontbijt voor het hardlopen?

Een van de belangrijkste maaltijden op een wedstrijddag is het ontbijt. Dat mag je zeker niet overslaan. Maar wat moet je nou eten voor je allergrootste prestatie ooit (of in ieder geval van dat moment)? Waar moet je op letten en wat is een prima ontbijt voor het hardlopen?

Waarom is het ontbijt voor het hardlopen zo belangrijk?

Het hangt natuurlijk af van het tijdstip dat je gaat hardlopen. Loop je in de ochtend, dan is een goed ontbijt essentieel. Zonder ontbijt kom je al snel zonder brandstof te zitten. Waarschijnlijk kom je dan de man met de hamer tegen en die wil je liever vermijden. De grootste fout die je dus kan maken, is het ontbijt overslaan.

Door een licht ontbijt te eten, zorg je ervoor dat je spieren afgetopt worden met voldoende energie om te lopen. Eet een maaltijd die bestaat uit langzame koolhydraten, zoals volkoren brood of muesli. Combineer dit met snelle suikers die bijvoorbeeld in fruit te vinden zijn. Dan heb je direct energie tot je beschikking. De langzame koolhydraten geven juist tijdens je loop nog energie af.

Ontbijt voor het hardlopen alleen is niet voldoende

Wanneer je wat later op de dag gaat hardlopen of je loop is intensief, dan red je het vaak niet op alleen een ontbijtje. Zorg ervoor dat je minimaal 2 tot 3 uur voor je loop nog iets eet. Je lichaam heeft dan voldoende tijd om de maaltijd te verteren en je te voorzien van energie.

Ook als je een lange afstand loopt, heb je niet voldoende aan alleen een ontbijtje. Neem wat extra eten mee voor onderweg. Zo blijft je lichaam voorzien van energie en blijf je ver weg van de man met de hamer.

Waar moet het ontbijtje uit bestaan?

Het is belangrijk dat je niet te licht of te zwaar eet. Met een te licht ontbijtje kom je gauw zonder energie te zitten. Een zwaar ontbijt kan voor maagproblemen zorgen. Een ontbijt van een hardloper bestaat meestal uit vocht (koffie, thee of water), snelle suikers in vorm van fruit, langzame koolhydraten die te vinden zijn in graanproducten en een beetje zuivel.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Met deze producten heb je alle essentiële voedingstoffen om het meeste uit jezelf te halen tijdens je hardlooprondje!

Wat neem jij als ontbijt voor dat je gaat hardlopen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *