Home » Trailrunnen » De meest voorkomende beginnersfouten bij trailrunnen

Trailrunnen

De meest voorkomende beginnersfouten bij trailrunnen

De meest voorkomende beginnersfouten bij trailrunnen

Al een jaar lang geniet ik van trailrunnen en ik heb al een aantal trailruns mogen uitlopen. Ik kan dus spreken een beetje ervaring op de trails. Uiteraard maakte ik de eerste maanden flink wat fouten en daar wil ik je voor behoeden als je ook van plan bent om te trailrunnen. Wat zijn de meest voorkomende beginnersfouten bij trailrunnen en hoe zorg jij ervoor dat je ze niet maakt?

Vergeet niet genoeg eten voor onderweg mee te nemen

Tijdens het lopen van een trailrun, begeef je je vaak in de onbewoonde wereld. Het is niet dat er opeens een supermarkt in de buurt is waar je rantsoen kan inslaan. Ook zijn er minder drankposten dan dat je gewend bent. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende eten en drinken bij je hebt. Vooral dat laatste is belangrijk en denk hierbij dan aan genoeg water en isotone-sportdrank. Vooral als het warm is, want zo voorkom je uitdroging.

Zonder trailrunning schoenen kom je niet ver

Natuurlijk kan je prima in het begin op je normale hardloopschoenen de onverharde paden te ontdekken. Wil je vaker op de trails lopen en meedoen met een wedstrijd waarbij het parcours technisch of modderig is, dan zijn trailrunning schoenen geen overbodige luxe. Door het profiel onder dit soort schoenen, heb je veel beter grip op de ongelijke ondergrond dan met je gewone hardloopschoenen voor op de weg.

Vergeet je niet te kleden voor verschillende weertypes

Soms kan het weer opeens omslaan. Als je je dan ver buiten de bewoonde wereld bevindt, ben je blij dat je extra laagjes bij je hebt. Zo kan je je kleden voor eventuele kou en regen. Mocht het te warm worden, dan kan je deze laagjes ook weer uittrekken. Door in laagjes te kleden, ben je eigenlijk voorbereid op alle weertypes.

De meest voorkomende beginnersfout bij trailrunning: teveel focussen op het tempo

Als je al langere tijd op de weg hardloopt, dan houd je vast bij elke kilometer je tijden bij. Je hebt vooraf een doel gesteld en wil die, misschien wel ten koste van alles, ook halen. Op de trails is geen kilometer hetzelfde. Soms moet je meer klimmen, terwijl je even verderop juist weer moet dalen. Daarom kan je geen vast tempo lopen. Ga je dit toch proberen, dan verspil je teveel energie in het begin en dat betaal je later dubbel en dwars terug.

Ren niet als een gek van punt A naar B

Met trailrunning kom je op plaatsen waar je normaal nooit zo snel komt. Ren dus niet als een gek van punt A naar B. Als je op een plek, met geweldig uitzicht bent gekomen, dan moet je ook even genieten van het moment en de omgeving. Zo blijft de trailrun memorabel.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Aan welke tip heb jij het meest? En welke beginnersfout heb jij weleens gemaakt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *