Wim Groenendijk

Hardlopen voor beginners

Jij? Jij bent een topper! Je hebt namelijk het voornemen om te gaan hardlopen en dat is een heel goed begin. Maar waar moet je allemaal op letten als je wilt beginnen met hardlopen? Ik geef je een aantal praktische tips die je zeker een eind op weg helpen.

MEER OVER TRAININGSLOPEN

Rustig aan beginnen met hardlopen

De voornaamste reden dat mensen stoppen met hardlopen is het oplopen van blessures. Door te hard van stapel te lopen, weet je lichaam niet met de inspanning om te gaan en raakt het overbelast. Geef je lichaam de tijd om weer te herstellen. Loop daarom niet meer dan drie keer per week en ook niet direct een marathon.

Maximaal een kwartier of 2 kilometer is voldoende. Begin rustig, daar zal je op langer termijn meer plezier van hebben. Bouw dit per week een stukje uit, door bijvoorbeeld 5 minuten en 500 meter extra te lopen.

Het beginners hardloopschema

5 kilometer hardlopen in 8 weken

Het hardloopschema is zo gemaakt dat je na 8 weken 5 kilometer achter elkaar kan hardlopen, zonder dat daar enige hardloopbasis voor nodig is. Door driemaal per week te trainen, kan er al een flinke progressie worden geboekt. Neem tussen de trainingsdagen minimaal 1 dag pauze. Zo krijgt je lichaam voldoende rust om weer te herstellen voor de volgende training.

Hardloop Essentials

Voordat je gaat beginnen met hardlopen is het belangrijk om de juiste attributen te hebben. Hardloopschoenen bijvoorbeeld zijn belangrijk, ook als je pas net gaat beginnen met hardlopen. Hieronder vind je een aantal belangrijke hardloop essentials.