Wim Groenendijk

Hardloopschema 's

Ben je op zoek naar een hardloopschema gericht op jouw doel? Je vindt hier verschillende trainingsschema’s voor beginners of doorgewinterde hardlopers. Vind het schema wat bij jouw past en word stap voor stap geholpen met het behalen van jouw hardloopdoel!

Meer over hardloopschema's

Wat is een hardloopschema?

Een goed trainingsschema zorgt voor dat je een betere hardloper wordt. Na het afronden van een schema loop je waarschijnlijk sneller de gewenste afstand waar je weken voor getraind heb. Staat er geen hardloopschema voor je bij? Laat het dan weten in een bericht!

Door gebruik te maken van een specifiek trainingsplan heb je minder kans op blessures. Het houdt namelijk rekenen met de opbouwende belasting van spieren, pezen, botten en gewrichten. In plaats van gelijk aan het begin teveel wil te willen, wordt geleidelijk de belasting verhoogt.

Het beginners hardloopschema

5 kilometer hardlopen in 8 weken

Het trainingsschema is zo gemaakt dat je na 8 weken 5 kilometer achter elkaar kan hardlopen, zonder dat daar enige hardloopbasis voor nodig is. Door driemaal per week te trainen, kan er al een flinke progressie worden geboekt. Neem tussen de trainingsdagen minimaal 1 dag pauze. Zo krijgt je lichaam voldoende rust om weer te herstellen voor de volgende training.

Hardloopschema's voor een langere afstand

Ben jij op zoek naar een uitdagend hardloopschema die bij jou past? Hieronder vind je verschillende trainingsschema’s voor langere afstanden.