Trailrunnen

Wat is een ultramarathon en waarom wil ik er 1 rennen?

Wat is een ultramarathon: minimaal 50 kilometer hardlopen

Dit jaar staat voor mij persoonlijk in het teken van het rennen van een ultramarathon. Na het uitlopen van de NN Rotterdam Marathon en mijn nieuwe passie voor trailrunnen wordt dit mijn nieuwste doel: het uitlopen van een ultra. Maar wat is een ultramarathon en wat komt er allemaal bij kijken?

De definitie van een ultramarathon

Iedereen kent de gewone marathon wel; deze sport evenementen worden over de hele wereld georganiseerd. Een ultramarathon gaat echter nog een stapje verder dan een standaard 42,195 kilometer. De definitie van een ultramarathon is dan ook: elke marathon die langer is dan 42,195 kilometer. De kortste afstand begint bij 50 kilometer, maar afstanden kunnen oplopen tot wel honderden kilometers.

De afstand is niet de enige uitdaging

Een gewone marathon wordt meestal groots georganiseerd en daarom is er vaak veel publiek dat je aanmoedigt. Daarnaast zijn er vaak veel drinkposten, waardoor je zelf niet zoveel hoeft mee te nemen. Bij een ultra is dit vaak anders. Je loopt op stukken waar geen publiek is en door de weinig fourage-punten ben je ook vaak op jezelf aangewezen.

Daarom is een ultramarathon niet alleen een fysieke uitdaging, maar juist ook een mentale. Zonder veel aanmoediging moet je elke kilometer zelf overwinnen, waarbij geduld en wilskracht flink getest worden. Bij een ultramarathon zal je jezelf veel vaker tegenkomen dan bij een gewone marathon.

Trainen voor een ultra is in principe gelijk aan die van een gewone marathon

In aanloop naar een ultra train je op dezelfde manier als voor een gewone marathon. Je traint vooral je aërobe uithoudingsvermogen. Dit is de grens waarbij er meer melkzuren worden aangemaakt dan kan worden afgevoerd. Door deze grens te verhogen houd je het langer vol. 

Toch zijn er uiteraard een aantal verschillen in de voorbereiding. De gemiddelde snelheid zal lager zijn dan je marathon snelheid: ongeveer 80%. Daarnaast zal je vooral je mentale gestel moeten trainen. Door veel kilometers te lopen richting een ultra leer je te doseren en om te gaan met de lange duur van een ultra marathon. 

Dit jaar wil ik mijn allereerste ultramarathon van 50 kilometer lopen. Je vindt in aanloop naar dit avontuur daarom veel over dit onderwerp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *