Home » Training » Hardloopschema's » Trainingsschema 50 kilometer – trainen voor je eerste ultramarathon

Hardloopschema's

Trainingsschema 50 kilometer – trainen voor je eerste ultramarathon

Mijn trainingsschema 50 kilometer

Wil je net als ik een ultramarathon lopen? Dan is het hebben van een goed schema erg belangrijk. De kortste afstand van een ultramarathon is namelijk 50 kilometer en die ongetraind lopen is niet handig. Om helemaal voorbereid aan de start te staan van mijn ultra marathon, volg ik dit trainingsschema 50 kilometer.

Hoe is het hardloopschema opgebouwd?

Dit hardloopschema is anders dan mijn andere hardloopschema. De reden is natuurlijk de afstand. Om de 50 kilometer uit te kunnen lopen, zal het duurvermogen de belangrijkste factor zijn. Dit wil ik vooral trainen om fysiek en mentaal helemaal klaar te zijn voor de ultramarathon. Uiteraard komen er ook een aantal intervaltrainingen en heuveltrainingen aan te pas, om net dat beetje extra spierkracht te hebben.

Daarnaast is dit schema anders, omdat het een langere duur heeft. De meeste van mijn hardloopschema’s duren tussen de 6 en 8 weken. Om duurvermogen goed te kunnen trainen, heb ik voor dit trainingsschema 12 weken uitgetrokken. Je hebt dan iets meer tijd om alles tot in de puntjes voor te bereiden.

Voor wie is dit trainingsschema 50 kilometer?

Het hardloopschema is gericht op lopers die minimaal een halve marathon of langer hebben gelopen. Een halve marathon moet voor jou zeker geen probleem zijn. Ren je die inmiddels redelijk moeiteloos? Dan is dit schema zeker iets voor jou.

Heb je deze hardloopbasis nog niet en wil je toch ooit een ultramarathon lopen, dan raad ik je aan om te beginnen met andere hardloopschema’s (5 of de 10 kilometer). Met deze schema’s bouw je een hardloopbasis binnen enkele weken.

Het trainingsschema voor je eerste ultramarathon

Elke week plan je minimaal 3 trainingen in. Ook doe je regelmatig aan krachttraining om blessurevrij te blijven

Mijn Youtube Trailrunning channel cover
Dag 1Dag 2Dag 3
Week 1Tempoloop: 10 kilometerExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 2 min rust (5x)Duurloop: 21 kilometer
Week 2Tempoloop: 11 kilometerExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 1,5 min rust (5x)Duurloop: 23 kilometer
Week 3HeuveltrainingExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 1 min rust (5x)Duurloop: 25 kilometer
Week 4Tempoloop: 6 kilometerRustDuurloop: 15 kilometer
Week 5Tempoloop: 12 kilometerExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 0,5 min rust (5x)Duurloop: 28 kilometer
Week 6Tempoloop: 13 kilometerExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 2 min rust (6x)Duurloop: 31 kilometer
Week 7HeuveltrainingExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 1,5 min rust (6x)Duurloop: 32 kilometer
Week 8Tempoloop: 8 kilometerRustDuurloop: 18 kilometer
Week 9Tempoloop: 14 kilometerExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 1 min rust (6x)Duurloop: 33 kilometer
Week 10Tempoloop: 15 kilometerExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 0,5 min rust (6x)Duurloop: 35 kilometer
Week 11HeuveltrainingExtensieve intervaltraining: 1 kilometer – 2 min rust (7x)Duurloop: 21 kilometer
Week 12Tempoloop: 10 kilometerRustUltramarathon – 50 kilometer

Welk trainingsschema heb jij gevolgd richting je eerste ultramarathon?

2 gedachten over “Trainingsschema 50 kilometer – trainen voor je eerste ultramarathon

  1. Beste wim, leuke en leerzame ifimpjes maak je
    Ik sta zelf ook op het punt de Brooks ascadia aan te schaffen, fijn te horen dat ze jou bevallen
    Ik doe zelf ook aan ultraloop jes mee en geef hardlooptrainingen.
    Wat ik zelf een beetje mis in jou schema voor je eerste 50 km is de core of krachttraining deze is voor de ultralopers zeer belangrijk.
    Als tip wil ik je ook meegeven de loopjes van Funrunners Heerlen (zie de site) zeer kleinschalige gezellige trails
    Als je vragen hebt hoor ik het graag wim, ga zo door!!
    Gr Dennis Kreetz Oostzaan.

    1. Hi Dennis, Dankjewel voor het compliment!

      Ik ben zeker tevreden over de Brooks Cascadia. Binnenkort ga ik mijn eerste ultra er op lopen. Je hebt helemaal gelijk! Core & Leg krachttraining is heel belangrijk. In mij andere schema’s komen deze terug, maar moet in dit schema ook zeker vermeld worden.

      Dankjewel voor de tip! Ik ga er zeker na kijken!

      Groet,
      Wim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *