Hardlopen

Bereken jouw gemiddelde hardooptijden met deze handige rekenmachine

Met deze handige rekenmachine kan je jouw gemiddelde hardlooptijden berekenen.

Tegenwoordig houden allerlei apparaten jouw gemiddelde hardlooptijden bij. Bijna iedereen loopt wel met een smartphone of een sporthorloge. Toch is het soms een verlossing om zonder deze apparaten te lopen. Je loopt dan veel meer op gevoel en veel minder op je tijden. Wil je weten hoe je het achteraf hebt gedaan? Met deze handige rekenmachine kan je jouw gemiddelde hardlooptijden berekenen.

Staat er een hardloopwedstrijd op de planning? Dan is het handig om vooraf alvast je doorkomsttijden te berekenen a.d.h.v. je gewenste eindtijd. Dit kan je ook berekenen met de rekenmachine onderaan dit artikel.

Waarom is het handig om hardlooptijden te weten?

Aan de hand van je hardlooptijden weet je hoe de training is gegaan. Heb je bijvoorbeeld progressie geboekt of moet je de volgende keer net iets meer geven om je doelen te behalen?

Abonneer op mijn YOUTUBE kanaal

Zie als allereerste de nieuwste video's!

Ook is het vooraf handig om te weten wat je hardlooptijd gaat zijn. Heb je een hardloopwedstrijd voor de boeg en wil je deze in een specifieke tijd uitlopen, dan is het goed om te weten wat je gemiddelde hardlooptijden moet zijn om deze tijd te halen. Door je tussentijden te weten, kan je tijdens je hardloopwedstrijd inschatten of je op schema ligt, te snel van start bent gegaan of dat je juist een extra tandje moet bij schakelen.

Je gemiddelde hardlooptijden berekenen

Met deze rekenmachine kan je makkelijk berekenen wat je gemiddelde hardlooptijden zijn. Wil je bijvoorbeeld een marathon in 4 uur lopen, dan kan je hieronder makkelijk berekenen wat jouw tussentijden zijn:

  • 1 kilometer: 5 minuten en 41 seconden
  • 5 kilometer: 28 minuten en 26 seconden
  • 10 kilometer: 56 minuten en 52 seconden
  • 15 kilometer: 1 uur, 25 minuten en 19 seconden
  • Halve marathon: 2 uur
  • Marathon: 4 uur

Geef hieronder aan welke tijd je hebt gelopen over welke afstand. De rekenmachine berekent dan voor jouw wat je gemiddelde hardloop- en tussentijden zijn over een afstand van 1, 5, 10, 15 kilometer, halve marathon en de marathon.

Let wel op dat deze rekenmachine geen rekening houdt met verval, maar berekent een vlak schema. Dit betekent dat elke kilometer op hetzelfde tempo wordt gelopen. Elke hardloopwedstrijd of het nu 5 kilometer is of een marathon, zullen niet alle kilometers dezelfde snelheid zijn.

Nadelen van vlakke hardlooptijden

Staar je niet blind op de tijden die je hierboven hebt berekend. Het zijn namelijk tijden voor een vlak schema. Dit betekent dat elke kilometer met exact dezelfde snelheid wordt gelopen. Jouw eerste kilometer gaat net zo snel als je laatste kilometer.

In praktijk is dit een lastige opgave. Er komen namelijk heel veel factoren bij jouw gemiddelde hardloopsnelheid kijken. Het parcours is bijvoorbeeld niet overal hetzelfde qua hoogtemeters. Daarnaast zullen de eerste kilometers je minder energie kosten dan de laatste paar kilometers van een marathon. Loop je regelmatig een hardloopwedstrijd, dan weet je dat het in het begin vooral dringen is en kan je niet een vlak schema lopen.

Staar je daarom niet blind op de cijfers hierboven. Voor trainingsdoeleinde is het fijn om zo vlak mogelijk schema te lopen. Voor een hardloopwedstrijd is het ook handig om ongeveer je doorkomsttijden te weten, echter blijven de tijden een leidraad voor jouw hardlooprondje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *