Hardloopblessures

Steken in je zij? Iedereen kent het wel, maar wat doe je er tegen?

steken in je zij - pijn aan de linkerzij of rechterzij

Iedereen kent het gevoel van steken in de zij tijdens het hardlopen of een andere wat zwaardere inspanning. Maar wat is het precies en wat kan je tegen deze steken doen? Want fijn zijn ze absoluut niet!

Steken in de linker- of rechterzij?

Verschillende organen kunnen verkrampen en dat veroorzaakt de steken in jouw zij. Vooral de milt, maag, lever, darmen en middenrif zijn grote boosdoeners die regelmatig in de kramp schieten. Gelukkig kan je snel wat doen aan deze vervelende pijn in je zij.

Links steken in je zij?

Heb je vooral last van pijn in je linkerzij? Aan deze kant van het lichaam zitten de milt en maag. Meestal wordt de pijn veroorzaakt doordat je te snel bent gaan hardlopen na het eten.

Door de inspanning wordt er meer bloed door je spieren gebruikt. Hierdoor is er minder bloed over voor je maag en milt, terwijl deze organen wel bloed nodig hebben om de maaltijd te verwerken. De bloedvaten rondom deze organen vernauwen en dat veroorzaakt krampen, waardoor je pijn in de linkerzij voelt.

Pijn in je rechterzij

Heb je vooral rechts pijn? Dat wordt meestal veroorzaakt door de lever, darmen of het middenrif. Eigenlijk geldt voor de lever en darmen hetzelfde als de maag en milt. Ga niet te snel hardlopen na een een maaltijd. Door te weinig bloed naar die organen krijg je last van steken in de rechterzij.

Naast de lever en darmen kan ook de middenrif pijn veroorzaken aan de rechterzij. De middenrif is een pezige plaat die helpt bij de ademhaling. Lever je een te hoge inspanning dan kan de middenrif verkrampen. Door minder intensief hard te lopen zal het middenrif weer ontspannen en de steken in de rechterzij verdwijnen.

Let goed op je voeding om verkramping te voorkomen

Geef je lichaam de tijd om het eten eerst te verwerken voordat je gaat hardlopen. De meeste krampen in de zij worden dus veroorzaakt door te snel willen hardlopen na het eten. Je organen hebben het bloed nodig om het eten te verwerken en veel te snel je sportschoenen aantrekken, werkt daar niet lekker bij. Wacht daarom minimaal een uur tot na de laatste maaltijd met rennen of eet iets wat lichter verteerbaar is.

Tips om steken in je zij te voorkomen

Zoals hierboven te lezen is zijn er verschillende redenen waarom pijn in de zij ontstaat tijdens het hardlopen. Met de volgende tips voorkom je steken in je rechter- of linkerzij:

  • Voel je de steken opkomen? Verlaag dan het hardlooptempo
  • Eet niet teveel en te kort op je hardlooptraining
  • Probeer je lang te maken zodra de steken ontstaan

Heb jij weleens last van steken in je zij na het hardlopen?

2 gedachten over “Steken in je zij? Iedereen kent het wel, maar wat doe je er tegen?

  1. Ik heb één keer last gehad van steken in de zij, dat was toen ik mijn eerste HM liep samen met collega’s tijdens de CPC in Den Haag in maart 2017. De collega die ons zou hazen had een hoger tempo dan afgesproken ingezet. Tijdens de 12e km kreeg ik steken in de zij. Ben toen in een iets rustiger tempo gaan lopen, maar bleef de collega’s wel in het zicht houden. Bij de 15e km, waar je de boulevard op draait, ging het wel weer en kwam ik weer bij de collega’s te lopen. Even later kwam een groepje lopers begeleid door een officiële haas (voor een tijd van 1:50) voorbij. Ik bedacht me geen moment en haakte aan! Mijn collega’s hadden de kracht niet meer om aan te haken. Ik eindigde toen in een tijd van 1:51. Je kint dus inderdaad herstellen van die steken!

    1. Hi Ineke, mooi verhaal! :). Gelukkig inderdaad kan je vaak met zulke steken snel herstellen, door wat gas terug te nemen.

      Persoonlijk merk ik wel dat ik als ik was gas terug neem, wat moeite heb om wel het voorgenomen tempo te blijven lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *