Home » Training » Krachttraining » Deze oefeningen op de fitnessbal maken de sportschool overbodig

Krachttraining

Deze oefeningen op de fitnessbal maken de sportschool overbodig

Om blessurevrij te blijven is krachttraining een belangrijk onderdeel van je hardloopschema. Door krachttraining train je het lichaam om met alle belasting om te kunnen gaan. Je bent namelijk zo goed als je zwakste lichamelijke schakel. Door de zwakke schakels aan te pakken met training word je dus een betere hardloper. Deze speciale oefeningen om jezelf nog sterker te maken, kunnen perfect worden uitgevoerd met een fitnessbal.

Een duur sportschool abonnement is echt niet nodig

Om je lichaam te trainen is helemaal geen sportschool nodig. Thuis kan je ook heel veel oefeningen doen om je lichaam te versterken. Dit kan zowel met als zonder extra hulpmiddelen. Ik gebruik thuis regelmatig een fitnessbal. Vorig jaar liep ik wegens rugklachten bij de fysiotherapeut en hij heeft mij aangeraden om een fitnessbal aan te schaffen. Na een jaar gebruik ik de hem nog dagelijks voor mij krachtoefeningen.

Wat is een fitnessbal?

Een fitnessbal is een hulpmiddel bij het uitvoeren van stabiliteitsoefeningen, maar kan daarnaast ook gebruikt worden voor fitness en krachttrainingen. De meeste sportscholen hebben deze ‘grote’ ballen liggen om te gebruiken, ook worden ze steeds meer voor thuisgebruik aangeschaft. Deze elastische ballen zijn gevuld met lucht. Ze worden ook wel Swiss ball, gymnastiekbal en fysiobal genoemd.

Welke oefeningen kan je allemaal uitvoeren met de fitnessbal?

Er kunnen verschillende oefeningen worden uitgevoerd met de fitnessbal, waarbij je diverse onderdelen van je lichaam kan trainen. Persoonlijk gebruik ik hem het meest om mijn core te versterken. Hier heb ik ook speciaal oefeningen van de fysio gehad om de pijn tegen mijn onderrug te gaan.

Dit zijn de oefeningen die ik het vaakst doe:

Core-oefeningen

  1. Roll out
    Ga op je knieën voor de bal zitten en plaats je onderarmen op de bal met je handen ontspannen. Houd je rug recht en span je buikspieren aan. Rol de bal langzaam naar voren door je armen te strekken. Probeer dit zo ver mogelijk zonder je heupen te laten zakken. Houd de uiterste positie een aantal seconden aan en rol daarna weer naar de beginpositie.
  2. Crunches
    Iedereen kent wel de crunches op de grond, maar deze oefening kan ook op de fitnessbal worden uitgevoerd. Hierdoor krijgt je lichaam nog een extra uitdaging, om namelijk de stabiliteit te behouden. Ga op de bal zitten en rol iets naar voren, zodat je onderrug op de bal ligt. Vanuit deze beginpositie kan je de crunch doen.

Been-oefeningen

  1. Wall squat
    Plaats de fitnessbal tussen de muur en je onderrug. Leun rustig tegen de bal aan en plaats je voeten iets naar voren. Buig langzaam door je knieën naar de squatpositie. Zorg ervoor dat de bal mee rolt en je onderrug blijft ondersteunen.
  2. Split lunge
    Deze oefening versterkt de hamstring en billen. Ga met je rechterbeen voor de bal staan en plaats je linkeronderbeen op de bal. Buig nu je rechterbeen, terwijl de bal naar achter rolt. Houd deze positie een paar seconden aan en kom dan terug naar de beginpositie.

Gebruik jij vaak een fitnessbal? Ik ben benieuwd naar welke oefeningen jij dan uitvoert!

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *