Voeding

Hoeveel eiwitten moet je eten na het sporten?

Herstelsnacks eten na het sporten

Naast een cooling down, hersteltraining en veel rust kan je nog meer doen om sneller te herstellen. Zoals één van mijn favorieten dingen: eten! Jammer genoeg gaat het niet over cheesecake of een portie patat, maar ik word er alsnog erg enthousiast van. Eten na het sporten is belangrijk en dan vooral de eiwitten die je naar binnen schuift.

Welke producten kan je het beste eten na het sporten?

De belangrijkste voedingstoffen die je spieren nodig hebben om te herstellen, zijn eiwitten. Deze zijn in de meeste dierlijke producten wel te vinden. Uiteraard vind je ook eiwitten in plantaardige producten, maar wel in mindere mate. Er zijn ook speciale proteïne shakes, herstelbars en tegenwoordig is er zelfs proteïne ijs.

Onbewerkte producten waarin procentueel veel eiwitten in zitten, zijn bijvoorbeeld kwark, kipfilet en melk.

Hoeveel eiwitten moet je per dag eten?

Zodra je producten met eiwitten eet, filtert je maag en dunne darm deze stoffen uit je voedsel. Je lichaam zet de eiwitten en enzymen om in aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwstenen voor je spieren en andere lichaamscellen. Alle overtollige eiwitten worden omgezet naar glucose en voorzien je lichaam van energie. We kunnen eiwitten dus zien als bouwstenen, maar ook als energiebron.

Zodra je hard gelopen hebt, ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Je immuunsysteem stuurt dan signalen naar je stamcellen en groeihormonen om dit te herstellen. De kapotte spieren gebruiken de nieuwe aanvoer van aminozuren die uit de eiwitten worden gehaald. De aminozuren repareren de kapotte spier. Dit proces wordt ook wel eiwitsynthese genoemd.

Een volwassene heeft ongeveer 0.8 gram eiwit nodig per kilogram. Dit betekent dat als je ongeveer 70 kilo weegt, je 56 gram eiwit nodig hebt op een dag. Na het sporten kan je lichaam wel iets meer eiwitten gebruiken. Eet bijvoorbeeld een herstelsnack die ongeveer tussen 20 – 25 gram eiwitten bestaat.

Je lichaam heeft meer nodig dan alleen eiwitten

Je hebt meer nodig dan alleen maar eiwitten. Door inspanning verliest je lichaam bijvoorbeeld ook veel vocht. Dit kan wel tot 2 liter per uur zijn als je echt flink je best doet. Voor een goede transport van alle voedingstoffen, is vocht juist nodig. Het is daarom belangrijk om tijdens maar ook zeker na het sporten het vocht weer aan te vullen.

Verder heeft je lichaam alle glycogeen, die opgeslagen was in de lever en spieren, opgemaakt. Deze kan in de dagen na de inspanning weer worden aangevuld door het eten van koolhydraten. Eet daarbij ook voldoende vitamines en mineralen. Je lichaam is verzwakt en is een makkelijker doelwit voor ziektekiemen en bacteriën. Door het eten van extra vitamines en mineralen word je immuunsysteem aangesterkt.

Wat eet jij na het sporten en heb jij favoriete eiwitrijke maaltijden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *