Voeding

De voedingsbasis: macronutriënten

Macronutrienten van body & fit shop

Voordat ik dieper inga op de verschillende aspecten van voeding, wil ik het eerst hebben over de basis. Die is namelijk al ingewikkeld genoeg. Wist je dat macronutriënten de voedingsstoffen zijn waar ons eten uit bestaat? En met macronutriënten bedoelen we koolhydraten, eiwitten en vetten.

Macronutriënten leveren energie aan het lichaam

Het belangrijkste wat macro’s doen, is het leveren van energie aan het lichaam. Je lichaam heeft dus deze voedingstoffen nodig om te doen wat het doet. Of je nu flink aan het sporten bent of aan het bank hangen, je lichaam heeft energie nodig om alle functies uit te voeren. Koolhydraten leveren rechtstreeks energie aan het lichaam. Eiwitten en vetten worden naast specifieke functies ook omgezet naar energie, alleen dit proces duurt langer dan bij koolhydraten. Hieronder vind je een beknopte uitleg over de drie macro’s.

1. Koolhydraten

De belangrijkste energievoorziening wordt geleverd door koolhydraten. Deze bron van energie wordt veel sneller naar glycogeen omgezet dan bijvoorbeeld vetten. Er zijn twee verschillende groepen koolhydraten namelijk snelle en trage. Snelle worden rechtstreeks opgenomen, terwijl de trage koolhydraten hun energie langzamer afgeven.

Koolhydraten zijn in heel veel producten te vinden. Een aantal gezonde varianten is volkoren tarwe, havermout, groenten en fruit. Een koolhydraat bestaat altijd uit 4 calorieën per gram.

2. Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van de het lichaam. Je lichaam zet de eiwitten om in aminozuren. Deze worden op hun beurt weer gebruikt om de spieren en lichaamscellen te repareren. Dit proces wordt ook wel eiwitsynthese genoemd. Overtollige aminozuren worden omgezet in energie. 

Je vindt eiwitten vooral in dierlijke producten zoals vlees, zuivel, vis en uiteraard eieren. Er zijn ook plantaardige eiwitten. Deze bevatten echter niet alle aminozuren. Plantaardige eiwitten komen voor in peulvruchten, soja, granen en noten. Net zoals koolhydraten bevat een eiwit 4 calorieën per gram.

3. Vetten

De laatste macro is vetten. Ze worden vaak als ongezond gezien, maar je lichaam heeft zeker vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Zo heb je vetten nodig om cellen te kunnen opbouwen en daarnaast zijn ze belangrijk voor de opname van verschillende vitamines en mineralen. 
Er zijn twee verschillende soorten vetten: verzadigde en onverzadigde vetten. De verzadigde variant kan je beter laten staan, maar de onverzadigde vetten, die je vooral vindt in vette vis, noten, avocado en olijven, kan je prima eten. Vetten zijn wel energierijker dan de andere twee macro’s, ze bevatten namelijk 9 calorieën per gram. 

In welke verhouding eet ik macro’s?

Aangezien alle 3  verschillende functies hebben, hangt het vooral af wat je doel is. Hier stel je dan ook je dieet op af. Toch kunnen we van basis uitgaan, deze verhoudingen zijn vooral om het lichaam te onderhouden. Je eet per dag 55% koolhydraten, 15% eiwitten en 30% aan vetten. 

Heb je specifieke doelen, zoals bijvoorbeeld afvallen of train je voor juist meer spiermassa, dan is het verstandig om niet deze verhoudingen aan te houden, maar juist onderzoek te doen. Kijk vooral welk eten het beste bij jouw doelen past, aangezien voeding zo’n groot onderdeel is van je toekomstige succes!

Hou jij je macro’s bij? En helpt dat bij het behalen van je doel? Ik ben benieuwd!

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *