Beginners

Lactaatdrempel: Wat is het en wat moet je erover weten?

Wat is de lactaatdrempel en hoe kan je deze meten?

Misschien ben je helemaal niet bezig met allerlei hardlooptermen. Je trekt je hardloopschoenen aan en gaat lekker een rondje hardlopen. Alle verschillende hardlooptrainingen en -termen zijn voor jou niet weggelegd. Die zijn meer voor de profs! Wil je een snellere en betere hardloper worden? Dan ontkom je er niet aan om je te verdiepen wat er allemaal in je lichaam gebeurd met hardlopen. Zoals bijvoorbeeld het verbranden van energie en de afvalstoffen die vrij komen. Als je weet hoe dit werkt kan je de lactaatdrempel verhogen en langer blijven hardlopen.

Wat is de lactaatdrempel?

Met de lactaatdrempel wordt ook wel de trainingsintensiviteit bedoeld waarbij melkzuur (lactaat) zich ophoopt in de bloedbaan. Deze term wordt in verschillende duursporten gebruikt, bij hardlopers is de lactaatdrempel een indicatie van de inspanningsniveau. Zodra de drempel is overschreden begint de vermoeidheid sneller op te treden.

Hoe kan je de lactaatdrempel meten?

Wil je een nauwkeurige meting hebben? Dan kan je dat het beste laten doen met een sportmedische keuring. Naast deze meting wordt er ook gekeken naar de VO2max, vetpercentage, maximale hartslag en conditie. Een sportmedische keuring zijn wel vrij prijzig. Gelukkig kan je ook zelf de lactaatdrempel meten, al zijn deze zelftesten wel iets minder nauwkeurig. Heb je een sporthorloge met hartslagmeter? Meestal beschikt de horloge dan ook over een lactaattest. Via je hartslag en trainingsintensiteit wordt je lactaatdrempel bepaald. Je hebt dus voor een zelftest wel een sporthorloge met hartslagmeter nodig.

In deze video leg ik het verschil uit tussen aeroob en anaeroob trainen.

De drempel verhogen met anaerobe trainingen

Door regelmatig een hardlooptraining te lopen verhoog je de lactaatdrempel. Intervaltrainingen hebben een extra positief effect. Vooral de extensieve intervaltraining met intervallen langer dan 180 secondes hebben een positief effect op de aeroob metabolisme. Na een aantal maanden deze training te hebben herhaald moet je verbetering zien in je trainingsintensiviteit.

Weet jij wat je lactaatdrempel is en heb je weleens specifiek getraind om deze te verhogen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.