Home » Hardlopen » Je maximale hartslag berekenen tijdens het hardlopen

Hardlopen

Je maximale hartslag berekenen tijdens het hardlopen

Je maximale hartslag berekenen tijdens het hardlopen

Momenteel train ik nog niet op hartslag. Het sporthorloge waar ik mee hardloop is namelijk niet uitgerust met een hartslagmeter. Toch vind ik het idee om te gaan hardlopen op hartslagzones wel heel interessant en denk ik dat ik er veel winst mee kan halen. Ook al loop ik nu nog niet met een hartslagmeter, ik heb er wel al onderzoek gedaan. Hoe bereken je eigen maximale hartslag nou eigenlijk?

Wat is een normale hartslag?

Voordat we kijken naar wat de maximale hartslag is, kijken we eerst naar de normale hartslag. Uiteraard slaat je hart in een hoger tempo bij inspanning. Over het algemeen is de hartslag bij volwassenen in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut.

Als je veel sport, zal je normale hartslag lager zijn dan het gemiddelde. Dit komt dat door het sporten de hartspier sterker is geworden. Zij kan dan beter en efficiënter het bloed door het lichaam pompen. Hierdoor heeft het minder slagen nodig om hetzelfde werk te verrichten.

Met deze twee formules kan je maximale hartslag berekenen

De eerste formule is het makkelijkst om je maximale hartslag te berekenen. Het is namelijk 220 – je leeftijd. Voor een persoon van 30 jaar betekent het dat zijn maximale hartslag 190 slagen per minuut is.

Voor de tweede formule heb je wel een rekenmachine nodig. Deze formulier is 208 – (je leeftijd x 0.7) = maximale hartslag. De onderstaande rekenmachine berekent via het formule je hartslag.


Bereken je maximale hartslag met deze rekentool:


Het nadeel van je maximale hartslag berekenen met deze formules is dat het geen rekening houdt met jou als persoon. Een getraind iemand zal een lager hartfrequentie hebben als iemand die minder sport. Daarnaast hebben je gewicht, conditie en meerdere aspecten ook invloed op je maximale hartslag.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Hoe kan je wel nauwkeurig je maximale hartslag berekenen?

Om exact te berekenen wat jouw maximale hartfrequentie is, heb je wel een hartslagmeter nodig. Hier kan je bijvoorbeeld een sporthorloge voor gebruiken of een hartslagband. Tijdens een intensieve intervaltraining vraag je het meest van je hartspier. Deze zal in een razend tempo kloppen om het bloed door je lichaam te pompen. Na het lopen van de intensieve intervaltraining kan je via de app bekijken wat je hartslag is tijdens de hoge intervallen. Dit nummer is jouw maximale hartslag.

Train jij wel op hartslag en wat zijn jouw ervaringen met dit soort trainingen?

6 gedachten over “Je maximale hartslag berekenen tijdens het hardlopen

  1. Beste Wim, wat je hier schrijft klopt volgens mij niet! Hartslag “berekenen” aan de hand van leeftijd en rekenformules is volgens mij onzin. Ik heb me er eerder een keer in verdiept, maar niemand heeft de “gemiddelde” hartslag uit de statistieken. Ook zegt de hoogte van je maximale hartslag niets over je conditie. Om mezelf als voorbeeld te stellen: ik ben behoorlijk getraind, 55 jaar oud, ik loop hard sinds eind 2015, kan een HM in 1:44 lopen (dec.2018). Tijdens de Reeuwijkse Plassenloop eind maart dit jaar had ik een horloge met hartslagmeter om. In het startvak al steeg de hartslag van 60 naar 100. Toen had ik nog geen meter gelopen! Ik liep de 15 km grotendeels met een hartslag tussen 170 en 190, met uitschieters naar de 220. Volgens de rekenformules zou ik nooit zo’n hoge hartslag kunnen hebben! Ook ik ben benieuwd of het lopen op hartslag iets voor mij zou kunnen zijn, maar voor nu hou ik het toch maar even op lopen op gevoel. Heb daarmee afgelopen zondag in de hitte de Brabantse Wal marathon gelopen…

    1. Hoi Ineke,

      Je hebt helemaal gelijk. De rekenmodules om maximale hartslag te berekenen houden totaal geen rekening alle andere factoren zoals conditie, geslacht, gewicht. Het geeft meer een gemiddelde indicatie wat het zou kunnen zijn. Om jouw persoonlijke maximale hartslag te kunnen berekenen, kan dit bijvoorbeeld gedaan worden door een intervaltraining te lopen en daarbij je hartslag te meten. Bij de hoge intervallen zal de hartslag richting de maximale grens gaan. Deze meting is een stuk accurater dan een rekenmodule, aangezien alle persoonlijke factoren bij een intervaltraining wel worden meegenomen.

      Hardlopen in hartslagzones lijkt mij ook echt interessant. Ik denk dat deze manier van trainen veel kan brengen aangezien het rekening houd met je conditie. Het geeft daarnaast ook een veel duidelijker beeld van je progressie (vO2max).

      Het was zeker zwaar in de hitte? Ik heb zondag ook hardgelopen, maar kwam mijzelf al snel tegen bij de eerste kilometers!

      1. Ja, het was zeker zwaar! Maar qua hitte waren de eerste 5 km het zwaarst: door een beschut bos waar het broeierig warm was, zonder wind. Later op het parcours viel het mee, was het terrein wat meer open, stak er een wind op en kon ik beter met de warmte omgaan (de eerste paar km gaan bij mij altijd een beetje stroef). Een koude douche bij de 27 km hielp ook heel erg! Het uitlopen van deze marathon in een heel rustig tempo en met wandelpauzes (eindtijd 5:22) heeft mijn zelfvertrouwen weer wat vergroot. Bij een volgende marathon kan ik mezelf altijd voorhouden dat ik het eerder, onder zware omstandigheden (hitte en nog maar weinig op lange duurlopen getraind) ook kon.

          1. Jazeker! De Marathon des Villages in le Cap Ferret bij Bordeaux, Frankrijk, op 20 oktober dit jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *