Ultraloop

Hoogtemeters trainen: sterker worden in klimmen

Hoogtemeters trainen om sterker te worden in klimmen

Ook al staat dit jaar in teken om een 100 kilometer ultramarathon te volbrengen en het liefst zo vlak mogelijk. Toch wil ik het daarbij niet laten. Mijn grootste droom is ooit een geweldig trailrunavontuur in de Alpen te rennen. Maar hoe kan je überhaupt op hoogtemeters voorbereiden in een vlak kikkerlandje waarin wij leven? Om niet voor verrassingen te komen staan, ga ik zeker op hoogtemeters trainen. De bedoeling is dat ik veel sterker word in het klimmen en dat ik een kans maak tegen het geweld van de Alpen.

Sterker worden in klimmen door intervallen heuvel op

Om hoogtemeters te trainen heb je helemaal geen hoge berg nodig. Je kan prima trainen op een brug, viaduct of dijk in de buurt. Door de heuvel op te rennen krijg je lichaam een extra trainingsprikkel. Dit resulteert in meer kracht. Tijdens een heuveltraining sprint je de heuvel op. Als je het hoogste punt hebt bereikt jog je weer naar beneden. Blijf dit herhalen totdat je training klaar is.

Hoogtemeters trainen op een plaatselijk berg

Ook al staat Nederland bekend als vlak en plat zijn er voldoende heuvels, bulten en bergen te vinden. Je vindt ze door heel Nederland, dus ook waarschijnlijk bij jou in de buurt. Ik woon in de buurt van Rotterdam en zelfs daar heb je ‘bulten’. Hier heb je bijvoorbeeld de Rotterdamse Alp (17 m), ook wel de vuilnisbelten in Bergschenhoek, die uitzicht bieden over de skyline van Rotterdam. Een aantal keer deze berg bedwingen is al een flinke training voor hoogtemeters.

In deze video leg ik uit hoe je een heuveltraining kan lopen.

De volgende tips helpen bij het overwinnen van de hoogtemeters

Naast het trainen op hoogtemeters en sterker worden in klimmen is het ook belangrijk om te weten hoe je de bergen kan bedwingen. Wanneer je als een kip zonder kop naar boven rent, kom je jezelf zeker tegen in de beklimming. Met de volgende tips word het berg op lopen makkelijker:

  • Specifieke beenspieroefeningen voor meer kracht in je benen
  • Leun voorover zodat je het zwaartepunt niet achter je komt te liggen
  • Maak korte passen om de zwaartekracht te overwinnen
  • Schakel over op wandelen

Hoe train jij op hoogtemeters in Nederland? Heb jij nog een goede tip voor mij zodat ik sterker kan worden in klimmen?

2 gedachten over “Hoogtemeters trainen: sterker worden in klimmen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.