Persoonlijk

Hoe ga ik om met wedstrijdspanning?

Hoe ga ik om met wedstrijdspanning?

Gelukkig heb ik niet iedere keer meer last van echte spanning. Ik ervaar eerder een soort van gezonde nieuwsgierigheid. Bij grotere wedstrijden, zoals de marathon van Rotterdam, beginnen de zenuwen echter wel al dagen van tevoren. Hoe ga ik om met deze wedstrijdspanning en hoe zorg ik ervoor dat de zenuwen niet de overhand krijgen? 

Loop regelmatig een hardloopwedstrijd

Het lopen van meerdere hardloopwedstrijden, ook de kleinere rondjes, zorgt voor meer ervaring. Hierdoor weet je wat je altijd kan verwachten. Ik loop regelmatige 10 kilometer wedstrijdjes in de buurt. Deze afstand ligt mij goed en ik weet daarom ook dat ik deze altijd zonder problemen kan afleggen. Hierdoor bouw ik zelfvertrouwen op en raak ik vertrouwd met het ‘wedstrijdgevoel’.

Daarnaast kan ik ook aan mijn voorbereiding werken. Ik heb een ritueel dat ik de dag van tevoren al mijn spullen al klaar leg. Zo weet ik altijd dat ik genoeg te drinken en eten bij mij heb en niks meer kan vergeten. Ook train ik gelijk met voeding en bekijk welke koolhydraatrijke voeding goed voor mij werkt.

Wedstrijdspanning bij grote wedstrijden

Bij wedstrijden waar ik een speciaal doel voor gesteld heb, zoals het lopen van een lange trailrun of een marathon, heb ik dagen van tevoren al last van wedstrijdspanning. Soms zo erg dat ik er niet van kan slapen. Terwijl ik juist zoveel mogelijk slaap in aanloop naar de wedstrijd wil krijgen!

Informatie inwinnen over de wedstrijd

Wat voor mij helpt, is veel informatie inwinnen over de wedstrijd. Zo weet ik al een beetje hoe het er aan toe gaat. Door films op internet of YouTube te bekijken, krijg ik een indruk van de situatie daar. Hoe druk is het, waar is de start, hoe ziet het parcours eruit? Daarnaast kan ik me hierdoor helemaal laten meeslepen en geeft het me een extra boost om alles uit de wedstrijd te halen. Ik weet liever van tevoren waar ik aan toe ben, dan dat ik dit nog een op de dag zelf moet uitzoeken. Op de dag zelf ben ik liever niet met de randzaken bezig, maar focus ik me op de wedstrijd.

Daarom zoek ik ook van tevoren altijd uit waar ik moet zijn en waar ik de auto moet parkeren. Zo kan ik al bepalen hoe laat ik van huis moet vertrekken om op tijd bij de start te zijn. Tegelijk zoek ik uit waar ongeveer de drankposten zitten, aangezien ik tijdens een wedstrijd (mentaal) meestal van drankpost naar drankpost loop. Als de wedstrijd in de buurt is, ga ik soms al naar de locatie toe. Zo kan ik het parcours verkennen en heb ik nog een beter beeld van wat ik kan verwachten.

Met al deze informatie en voorbereiding, neem ik een stukje van de wedstrijdspanning weg. En alle spanning die overblijft, zorgt weer voor een flinke adrenalinekick aan de start!

Heb je ook weleens last van gezonde wedstrijdspanning en hoe ga jij daar mee om?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *