Persoonlijk

Wintersport 2019 – Skiën op top snelheid (deel 2)

uitzicht over Sankt Johann in Tirol op wintersport

In het eerste deel van mijn wintersport reisverslag schreef ik hoe de eerste vliegreis met onze dochter verliep. In dit verslag lees je alles over mijn top snelheid op de ski's en lekkere ontbijtjes.

Het weer was nogal wisselvallig, van zonovergoten dagen tot regenbuien. Hierdoor heb ik jammer genoeg niet iedere dag kunnen skiën. Gelukkig heb ik voor mijn gevoel wel alles eruit kunnen halen deze wintersport en dat geldt ook voor Mae. Zij had liever nog een week gebleven. Helaas is ze nog iets te klein om zelf op de ski’s te staan, maar hopelijk kan ze over een paar jaar ook in een klasje.

Dag 3 – Het begint te regenen

Mijn tante regelt altijd een heerlijk onbijtje met vers geperste jus, gekookte eitje en uiteraard overheerlijke en verse kaiserbroodjes Het is in ieder geval ruim genoeg om de hele ochtend flink actief te kunnen zijn. Vandaag stappen mijn broer en ik toch op de ski’s, ook al is er veel regen voorspeld.

Piste in Sankt Johann met slecht weer

In het begin gaat het goed, maar na de koffiepauze begint het toch te regenen. Het heeft die nacht op de berg helaas ook niet gevroren, waardoor de piste een natte bende wordt. We besluiten nog twee afdalingen te doen en daarna te stoppen. Door de regen waren de restaurants aan de pistes overvol. Iedereen zocht een plekje om te schuilen. Gelukkig kent mijn tante het hele plaatsje als d’r broekzak en zo belanden we bij een leuk restaurantje een stukje verderop.

De kaart is echt Oostenrijks en hier eet Mae haar eerste kaiserschmarn. Deze pannenkoek variant werd met bord en al verslonden, dus de kleine mop houdt niet alleen van de Oostenrijkse sneeuw, maar ook van de keuken. Na de lunch besloot Gabriëlla toch de regen te trotseren en ging voor het eerst deze vakantie een piste hoger met de gondel. De sleepjeslift is ze definitief ontgroeid!

Dag 4 – En het houdt niet op

Helaas is de regen van gisteren nog steeds niet voorbij. Aangezien ze morgen wel beter weer opgeven, besluit ik vandaag niet op de latten te stappen. Gabriëlla daarentegen laat zich niet tegenhouden en heeft de smaak te pakken. Weer gaat ze ervoor en laat ze arme Hans, onze skileraar, door de regen skiën.

Doordat we niet veel skiën, hebben we tijd over om ‘s middags naar het dorp te gaan en nog wat souvernirtjes in te slaan. Het centrum is niet bijzonder groot. Je vindt er een kerk, marktplaats, brouwerij en wat winkels en dan heb je het wel gehad. Toch is het fijn, ook al is het slecht weer, om even naar buiten te gaan.

Dag 5 – Hans laat zien wat skiën is

Vandaag is het schitterend weer. De zon schijnt al in de ochtend en blijft ook de hele dag. De temperatuur loopt weer op tot een graag of 18. We besluiten daarom een half uurtje eerder te starten, zodat we langer van de goede sneeuwcondities gebruik kunnen maken.

Piste in Sankt Johann met zonnig weer, net geprepareerd

Omdat het weer niet heeft gevroren, zijn de meeste afdalingen toch al wat zachter, op eentje na. De sneeuw was hier perfect en door de moeilijkheidsgraad laten de meeste mensen deze afdaling voor wat het is. Hans heeft de eerste paar dagen meer op de techniek gehamerd en niet op snelheid. Vandaag heeft hij andere plannen. Na de eerste afdaling merk ik dat ik moeite heb met aanhaken. Hij gaat zo snel dat ik mezelf ook als een kogel de berg af moet laten schieten. We halen snelheden van 75 km per uur!

Normaal stopt hij ook halverwege de afdaling om nog wat tips te geven. Maar vandaag was het in 1 keer naar beneden. Hierdoor doen we 2 keer zoveel afdalingen als dat we normaal doen. Omdat we zo snel gaan en ik alles moet geven om aan te haken, is het heerlijk skiën. De ski doet precies wat ik wil en de bochten voelen goed. Ik heb in tijden niet zo heerlijk geskied als vandaag!

Het was ook de laatste dag van Gabriëlla om te skiën en omdat ik nog niet gezien heb hoe het gaat, besluit ik ‘s middags mee te gaan. Als een soort nieuwe Joop van Tellingen ga ik achter ze aan. Ook al gaan sommige stukjes niet zo snel, ze komt wel netjes van de berg af. En dat na haar eerste slechte ervaring met wintersport en 4 middagjes lessen!

Dag 6 – Het zit er helaas weer op

Helaas is het weer tijd om naar huis te gaan. Omdat we de huurauto nog terug moeten brengen en de koffer in moeten checken is het vroeg dag. Om 5 uur gaat de wekker al.

Het was een geweldige vakantie! Mae heeft het naar d’r zin gehad in de sneeuw en Gabriëlla heeft haar angst overwonnen. Jammer dat het altijd sneller voorbij is dan je hoopt. Het is weer tijd om dit fijne land achter ons te laten, maar hopelijk weer tot volgend jaar!