Beginners

Wat is de beste manier om adem te halen tijdens het hardlopen?

Tijdens het hardlopen heb je meer zuurstof nodig dan in ontspannen toestand en dat krijgt je lichaam binnen via je ademhaling. Rennen vraagt dus om een andere aanpak wat betreft ademhaling dan gewoon wandelen of een andere rustige activiteit. Hoe kan je jouw ademhaling het beste regelen zodat je zo veel mogelijk zuurstof binnenkrijgt tijdens het hardlopen?

Train op een constante ademhaling tijdens hardlopen

Het belangrijkste om is een constante en rustige ademhaling te behouden tijdens het hardlopen. Naast dat de ademhaling efficiënter is, kan je zelf je hartslag met een paar slagen verlagen. 

Een goede manier om je ademhaling te trainen is met een rustige duurloop. Tijdens een duurloop blijft de inspanning laag, waardoor je niet zo snel zonder adem komt te zitten. Juist daarom is het een ideale hardlooptraining om een constante ademhaling te trainen. Vooral door te letten op het uitademen kan je ademhaling verbeteren. 

Last van je luchtwegen tijdens het hardlopen? 

Het leuke aan deze geweldige sport is dat je lichaam tijdens het hardlopen aan alle kanten gaat protesteren. De vermoeidheid slaat meestal toe op de benen, maar beginnende hardlopers kunnen ook opeens last krijgen van de luchtwegen. 

Zodra je te snel gaat hardlopen, raken je keel, luchtwegen en longen overprikkeld. Dit uit zich in pijn in de luchtwegen. Het is verstandig om je trainingen minder intensief te beginnen. Je traint daarmee de luchtwegen om te kunnen omgaan met de belasting. 

Buikademhaling is de meest ontspannen manier van ademen

Je kan tijdens het hardlopen letten op je buikademhaling. Pas je deze toe of ga je toch voor de te korte weg, namelijk via je borst? Door gebruik te maken van buikademhaling komt er meer zuurstof in de longen, omdat  de longen een groter volume kunnen aannemen. Daarnaast kost ademhaling via de borst juist meer energie om de borstkas vooruit te duwen.

Je kan de buikademhaling trainen door een hand op je buik te liggen en via je ademhaling je hand vooruit te duwen. Als je via je buik inademt, zet je buik dus uit. Probeer deze training vooral tijdens een rustige duurloop. Omdat de inspanning laag blijft, kan je prima op je ademhaling letten.

Loop jij al met een efficiënte en goede ademhaling? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *