Home » Hardlopen » Marathon » Hoe versla je de man met de hamer tijdens de marathon?

Marathon

Hoe versla je de man met de hamer tijdens de marathon?

Hoe versla je de man met de hamer

Iedereen heeft wel eens gehoord van de man met de hamer. Vooral duursporters komen deze pain in the ass soms tegen. Als je hem ‘gezien’ hebt, ben je vaak al te laat, dus hoe versla je de man met de hamer voordat je oog in oog met hem komt te staan?

Wie is de man met de hamer?

Je lichaam kan maar een maximale hoeveelheid glycogeen opslaan in de spieren en lever. De meeste marathonlopers beginnen al dagen van tevoren met het stapelen van koolhydraten. Dit zorgt er voor dat de spieren en lever volledig zijn aangevuld met glycogeen. Tijdens het lopen gebruikt je lichaam deze energie.

De opslag voor glycogeen in je lichaam is eigenlijk net te klein om een volledige marathon uit te kunnen lopen op je voorraad energie. De meeste lopers zijn bij het 35 kilometer punt door de energievoorraad heen. Het lichaam gaat dan over op vetverbranding. Dit proces is net te traag om voldoende energie te leveren. Hierdoor stort je in en kan je niet meer het tempo lopen zoals je de eerdere kilometers kon. Dit fenomeen wordt ook wel de man met de hamer genoemd.

Nu we weten wie onze vijand is, hoe gaan we hem verslaan?

We kunnen de man met de hamer verslaan door ervoor te zorgen dat onze energievoorraad niet opraakt. De makkelijkste manier om dit te doen is door voldoende energie tijdens het hardlopen in te nemen. Vooral snelle suikers helpen tegen het opraken van de energievoorraad. Je vindt deze suikers in fruit, sportdrank en energiegel. Zolang je tijdens het hardlopen voldoende van deze bronnen inneemt, raakt je glycogeenvoorraad minder snel op en haal je waarschijnlijk de 42,2 kilometer, zonder de man met de hamer tegen te komen.

Er is ook een andere manier om hem te verslaan, maar dat vergt wel meer training. Je kan zorgen dat je vetverbranding door training sneller werkt dan een normaal persoon. Zo levert je lichaam zelf voldoende energie af om niet zonder te komen zitten. De marathonlopers die hierop getraind hebben, hoeven ook niet veel koolhydraten te stapelen. Hun lichaam leveren vanuit vetten en eiwitten ook voldoende energie om verder te kunnen lopen.

Ben jij weleens de man met de hamer tegenkomen? Hoe voelde jij je na je eerste kennismaking?

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *