Ultraloop

Herstellen van een ultramarathon

herstellen van een ultramarathon

De Indian Summer Ultra is alweer een week geleden. Hoe sta ik er naar een week voor en ben ik inmiddels al helemaal hersteld? Ik wil namelijk weer zo snel mogelijk beginnen met trainen. Stil zitten is niks voor mij. Daarom vind ik ook graag de vraag op ‘hoe kan je het snelst herstellen van een ultramarathon?’

De staat van mijn benen na een week

De benen voelden begin van de week verrassend goed. Mijn eerste herstelloopje verliep heerlijk en ik dacht even dat ik bijna niet hoefde te herstellen. Tot ik tijdens mijn tweede herstelloop het tempo iets verhoogde en ik merkte ik dat mijn benen nog behoorlijk zwaar aanvoelden. We zijn nu een week verder en ik merk dat ze nog niet de oude zijn. Het nieuwe trainingsschema moet nog even op zich laten wachten.

Na het behalen van een groot doel raak ik meestal in een soort dipje. Ik heb maandenlang naar een doel getraind en dan is dat doel er opeens niet meer. Momenteel heb ik nog geen nieuw doel gevonden om voor te trainen, maar ik probeer wel snel een nieuw doel te vinden om die dip te voorkomen.

Hoe herstel je snel van een ultramarathon?

Om weer zo snel mogelijk te gaan trainen, moet ik wel eerst helemaal hersteld zijn. Begin je te vroeg aan zware trainingen, dan is de kans op hardloopblessures groot. Het is daarom verstandig om langzaam aan te starten. Uiteraard zijn er wel tips om het herstelproces na een ultramarathon te versnellen.

Herstelloop voor sneller herstel na een ultramarathon

Met het lopen van een herstelloop ben je actief bezig met het herstel. Het is wel belangrijk om zo langzaam mogelijk en niet te lang hard te lopen. Anders vererger je alleen maar de kapotte benen.

Foamroller voor betere bloedcirculatie

Door gebruik te maken van een foamroller, vergroot je de bloedcirculatie van de spieren. Hierdoor worden de afvalstoffen beter afgevoerd en komt er meer zuurstof en energie bij de spieren.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Voldoende aanvullen met een gevarieerd dieet

Na een ultramarathon verbrand je heel wat calorieën. Om je lichaam snel te laten herstellen is het belangrijk om je lichaam weer aan te vullen. Vroeger werd gedacht dat je alleen eiwitten moest eten, maar menig onderzoekers zijn daar op teruggekomen. Gevarieerd eten met eiwitten, koolhydraten en vetten werk net zo goed.

Hopelijk ben ik met deze tips snel hersteld en kan ik weer aan de bak voor nieuwe avonturen. Wat doe jij om sneller te herstellen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *