Trainingslopen

Wat hersteltraining allemaal doet voor je lichaam

sneller herstel door een hersteltraining

Om je herstel na een zware training te bevorderen, kan je naast rust en voeding ook actief herstellen. Een hersteltraining is daar perfect voor, aangezien actief herstel vaak een stuk sneller gaat dan de passieve variant, zoals op de bank hangen. Een actieve variant op herstellen is bijvoorbeeld een herstelloop.

Wat is een hersteltraining?

Met een herstelloop ren je in een heel rustig tempo met een lage hartslag. Door actief herstel blijft er minder vochtophoping in de spieren achter. Daarnaast krijgen ze door deze inspanning juist meer zuurstof. Hierdoor worden er meer voedingstoffen naar de spieren getransporteerd en worden de afvalstoffen beter afgevoerd. Doordat de het transport van stoffen sneller gaat ben je ook sneller af van je spierpijn.

Voordelen van een herstelloop

Omdat je spieren meer zuurstof krijgen, herstellen ze dus ook eerder. Een ander voordeel is dat je weer sneller kan trainen. Door passief herstel, oftewel bank hangen en wachten totdat je benen zijn uitgerust, worden je spieren stijver en zal het lastiger zijn om weer in beweging te komen. 

Naast dat je lichaam sneller herstelt, leg je ook wat extra kilometers af. Zo kom je toch op een hoger aantal kilometers uit die je misschien die week wilde lopen. De hersteltraining is ook fijn voor lopers die niet stil kunnen zitten. Sommige hardlopers hebben moeite met de rustperiode na een hardlooptraining en trekken het liefst gelijk weer de hardloopschoenen aan. Met een herstelloop kan dat ook en je bent met deze loop ook sneller hersteld voor je volgende training.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover
Hersteltraining doet veel voor je lichaam

Kijk uit voor valkuilen tijdens je hersteltraining

Misschien voel je bij een hersteltraining beter dan je had verwacht en wil je er toch een schepje boven op doen qua tempo. Doet dit vooral niet! Herstellopen zijn om te herstellen en niet om te trainen. Je kan pas weer volledig trainen, zodra je 100% hersteld bent. Als je eerder vol aan de bak gaat, heb je een verhoogde kans op hardloopblessures

Een manier om te testen of je volledig hersteld bent, is door het meten van je rustpols. Is de rustpols 5-10 slager hoger dan normaal dan ben je nog niet helemaal hersteld.

Wat zijn jouw ervaringen met hersteltrainingen? Welke tips heb je daarnaast nog meer om sneller te herstellen? Laat het weten in een reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *