Hardloopschema's

Hardloopschema marathon 4 uur in 3 x per week

Hardloopschema marathon 4 uur in 3 x per week

Heb je vaker een marathon gelopen en wil je jezelf verbeteren op deze afstand? Dan is misschien dit hardloopschema voor de marathon binnen 4 uur wel iets voor jou. De komende 16 weken werken we aan verschillende aspecten: duurvermogen, snelheid en tempohardheid. Door dit te verbeteren, weet ik zeker dat jij de eerstvolgende marathon snel(ler) aflegt.

Een marathon lopen binnen 4 uur is niet niks

Om een marathon binnen 4 uur te lopen, moet je urenlang een gemiddelde snelheid lopen van 5 minuut en 40 seconden per kilometer. De meeste marathonlopers rennen geen vlak schema. Dat betekent dus dat de eerste kilometers sneller moeten gaan om het uiteindelijk verval in de laatste kilometers goed te maken.

Voor wie is het hardloopschema marathon 4 uur in 3 x per week?

Dit hardloopschema is bedoeld voor hardlopers die al eerder een marathon hebben gelopen of minimaal 30 kilometer achter elkaar kunnen hardlopen. Je hebt dus voldoende hardloopbasis om niet alleen op duurvermogen te trainen, maar ook je snelheid op deze afstand te verbeteren.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Ben je nog niet zover, maar wil je graag een marathon lopen? Dan verwijs ik je eerst naar de andere hardloopschema’s, om uiteindelijk naar het hardloopschema marathon 4 uur in 3 x per week toe te werken.

Hoe ziet het 3 x per week trainingsschema eruit?

16 weken voorafgaand aan de marathon start dit hardloopschema marathon 4 uur in 3 x per week. Elke week trainen we op duurvermogen, snelheid en tempohardheid. Elke vierde week is er een relatief makkelijk week. Het lichaam kan dan voldoende herstellen om weer vol aan de bak te kunnen.

Dag 1Dag 2Dag 3
Week 1Tempoloop: 5 kmInterval: 1 km / 2 min (5x)Duurloop: 16 km
Week 2Tempoloop: 6 kmInterval: 1 km / 1,5 min (5x)Duurloop: 18 km
Week 3Interval: 400 m / 30 sec (8 x)HeuveltrainingDuurloop: 20 km
Week 4Tempoloop: 4 kmRustDuurloop: 14 km
Week 5Tempoloop: 7 kmInterval: 1 km / 1 min (5x)Duurloop: 22 km
Week 6 Tempoloop: 8 kmInterval: 1 km / 0,5 min (5x)Duurloop: 24 km
Week 7 Interval: 500 m / 30 sec (8 x)HeuveltrainingDuurloop: 26 km
Week 8
Tempoloop: 5 kmRustDuurloop: 18 km
Week 9Tempoloop: 9 kmInterval: 1,5 km / 2 min (5x)Duurloop: 28 km
Week 10Tempoloop: 10 kmInterval: 1,5 km / 1,5 min (5x)Duurloop: 30 km
Week 11Interval: 400 m / 30 sec (10 x)HeuveltrainingDuurloop: 32 km
Week 12Tempoloop: 6 kmRustDuurloop: 21.1 km
Week 13Tempoloop: 11 kmInterval: 1,5 km / 1 min (5x)Duurloop: 26 km
Week 14Tempoloop: 12 kmInterval: 1,5 km / 2 min (5x)Duurloop: 24 km
Week 15Interval: 500 m / 30 sec (6 x)Tempoloop: 6 kmDuurloop: 16 km
Week 16Tempoloop: 5 kmRustMarathon

Je kan de ‘vrije’ dagen in dit hardloopschema eventueel opvullen met krachttraining. Krachttraining is namelijk een essentieel onderdeel om blessurevrij te blijven. Vooral bij een hardloopschema waarbij de belasting flink kan oplopen tijdens de intervaltrainingen. Je kan bijvoorbeeld 1 keer per week een buikspiertraining doen en de andere dag een beenspiersessie uitvoeren.

Heb je nog vragen over dit hardloopschema of aanvullende tips? Plaats ze dan in een reactie!

6 gedachten over “Hardloopschema marathon 4 uur in 3 x per week

  1. Beste Wim,
    Op welke tempo’s loop je je tempolopen, intervals en duurlopen? Train je je lange duurlopen op marathontempo? Dus 5.40. ?
    Bedankt voor je reaktie.

    1. Hi Mirjam,

      Ik loop persoonlijk de volgende tijden en zullen naarmate het trainingsschema wel iets omhoog gaan, maar ik begin met de volgende tijden:

      – Tempolopen: 5 minuten per kilometer
      – Intervaltraining: hoge interval rond de 4.30 min per kilometer
      – Duurlopen: 6 minuten en 15 seconden per kilometer

      Ik probeer de duurlopen wel onder mijn marathontempo te lopen. Al doe ik soms wel een versnelling van 30 sec tijdens mijn duurloop. Dit doe ik elke 15-20 minuten een keer. Tijdens het schema loop ik wel regelmatig een wedstrijdje van 15 of 21 km (op marathontempo). Om te kijken hoe ik er voor sta richting de marathon.

      Groet,
      Wim

  2. Mooi schema.
    Vraagje: zou ik in dit schema nog in wk 14 ipv de 24km loop een halve marathon kunnen inpassen of wordt dat de kort dag op de hele? Plan is de marathon in 5’20” per km te lopen en deze halve dan in 5’00” (uiteraard afhankelijk van hoe het lopen dan gaat)

    1. Hoi Henk,

      Dat past prima! Wat je evt zou kunnen doen is dat je de ‘langzamer’ duurloop van 24 km op een maandag loopt en de halve marathon op wedstrijdtempo in het weekend. Het is wel belangrijk om de week erop voldoende te herstellen. Je zou dan eventueel de duur van de trainingen iets kunnen inkorten mocht dat nodig zijn.

      Heel veel succes met de halve en de hele marathon!
      Wim

    1. Hi Patrick,

      Voor het schema maakt de dagen niet heel erg veel uit. Persoonlijk vind ik het fijnst om de duurlopen in het weekend te doen, omdat ik dan de meeste tijd heb. Het is wel verstandig om tussen de trainingen een dag rust te nemen.

      Dag 1: Dinsdag, Dag 2: Donderdag, Dag 3: Zondag.

      Groet,
      Wim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *