Hardloopblessures

Hoe voorkom je harde of stijve kuiten bij hardlopen?

Voorkom harde of stijve kuiten

Ren jij al langere tijd hard? Dan ken je het gevoel van harde of stijve kuiten vast wel. Tijdens het hardlopen voelen je benen als beton en ben je niet vooruit te branden. Harde of stijve kuiten voelen een beetje aan als spierpijn. Maar waarbij spierpijn binnen een paar dagen weg is, blijft de pijn in de kuiten aanwezig. Om het beste uit je trainingen te halen, wil je uiteraard ook frisse kuiten. Hoe voorkom je harde of stijve kuiten bij hardlopen?

Wat is de functie van de kuiten bij hardlopen?

Voordat we gaan kijken wat we aan stijve kuiten kunnen doen, wil ik eerst uitleggen wat de functie is van de kuiten bij hardlopen. Met die kennis kunnen we kijken hoe we het probleem kunnen verhelpen. Tijdens het hardlopen zorgen de kuiten voor twee dingen:

  1. Ze zorgen voor de kracht bij de afzet.
  2. Ze vangen de klap op bij de landing wanneer de voet op de grond komt.

Wat veroorzaakt harde of stijve kuiten?

Logischerwijs zou je misschien denken dat de kuiten het meest belast worden bij het afzetten. Toch wordt er meer van de kuiten gevraagd bij de landing op de grond. Tijdens de landing komt er meer kracht op de kuiten te staan. Door de hoge mate van belasting van de kuiten ontstaan er kuitklachten, zoals langdurige harde en stijve kuiten.

Voorkom harde of stijve kuiten

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Door de volgende tips te gebruiken, is de kans op harde of stijve kuiten een stuk kleiner. Het belangrijkste is een rustige opbouw. Denk niet dat je meteen Usian Bolt bent, maar laat je kuiten langzaam wennen aan de belasting. Het is vooral belangrijk bij intensieve trainingen, zoals een intervaltraining of heuveltraining. Tijdens deze hardlooptrainingen krijgen je kuiten opeens veel meer te verduren. Bouw daarom dit soort trainingen langzaam uit.

Een andere manier om harde of stijve kuiten voor te blijven is door krachttraining. Door krachttraining leren je kuiten al met extra spanning om te gaan. Dit komt ten goede tijdens je hardlooptrainingen en zo heb je minder kans op harde of stijve kuiten. Met krachttraining kan je ook specifiek je kuiten trainen, vooral handig als je merkt dat de kuitspieren een zwakke schakel zijn.

Toch last van harde of stijve kuiten? Hoe kom je er vanaf?

Heb je helaas toch niet kunnen voorkomen dat je kuiten veranderen in een blok beton? Met deze oefeningen en tips herstel je sneller van harde of stijve kuiten:

  • Oefeningen op de trap
  • Rekken van de kuitspieren
  • Foamrollen over de harde of stijve kuiten
  • Fysiotherapie

Deze oefeningen en massages verlichten de pijn en stijfheid van de kuitspier. De spier wordt hierdoor soepeler en kan beter met de belasting omgaan. Blijft de pijn aanhouden, dan is het verstandig om contact op te nemen met een sportfysioloog, gespecialiseerd in hardloopblessures.

Heb jij weleens last van harde of stijve kuiten gehad door hardlopen? Wat heb jij gedaan om weer snel te herstellen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *