Krachttraining

Yoga oefeningen voor hardlopers – word een sterkere hardloper!

Yoga oefeningen voor hardlopers

Wist je dat yoga ook goed is voor hardlopers? Het is belangrijk om als hardloper flexibel te blijven. Dit verkleint de kans op hardloopblessures. Naast meer flexibiliteit train je ook direct je buikspieren. Een sterke core verbetert je loophouding en daardoor kan je een hogere snelheid aan met hardlopen. Met deze yoga oefeningen voor hardlopers activeer je de heup- en de buikspieren.

Waarom yoga oefeningen prima aansluiten bij het hardlopen

Je heupen en core krijgen het flink te verduren tijdens het hardlopen. Bij elke stap die je maakt en dat zijn er nog wel wat, komt er spanning op je lichaam te staan. Met yoga kan je de heupen en core losmaken en ontspannen. Daarnaast sterk je direct je buikspieren aan met deze yoga oefeningen voor hardlopers.

Mij heeft het in ieder geval goed geholpen. Helaas heb ik meerdere keren te maken gehad met een hardloopblessure in mijn onderrug. Zelfs zo erg dat ik wekelijks bij de fysio zat. Dankzij verschillende oefeningen verdween, na een aantal weken, de pijn. Zolang ik de oefeningen blijf doen, speelt de hardloopblessure niet meer op. Wat ik toen nog niet wist, is dat deze workout niet anders was dan yoga oefeningen.

Yoga oefeningen voor hardlopers

De onderstaande oefeningen zijn speciaal gericht op de heupen en de core (buik- en rugspieren), de delen van het lichaam waar hardlopers het meest mee tobben. Ik ben net in de wondere wereld van yoga gestapt en er zijn waarschijnlijk nog tal van andere oefeningen. De yoga oefeningen voor hardlopers hieronder kunnen door iedereen uitgevoerd worden. Mij lukt het, dus het moet voor jou zeker geen probleem zijn. Leg je yogamat maar klaar.

Table top positie

Een van de basisposities in yoga is de table top positie. Vanuit deze positie kan je namelijk verschillende yoga oefeningen doen. Plaats je handen en knieën op de mat. Zorg ervoor dat je handen op dezelfde hoogte staan als je schouders en je knieën met je heupen.

Cat en cow pose

Met deze oefening ontspan je vooral de onderrug en activeer je de buikspieren. Begin in de table top positie. Vanuit deze positie doen we de cat en cow pose. Tijdens het inademen beweeg jezelf in de cow pose (hoofd omhoog en buik naar beneden). Bij het uitademen bewegen we naar de cat pose (hoofd naar beneden en rug omhoog). Dit is het tegenovergestelde van de cow pose. Herhaal deze oefeningen een aantal keer. Als het goed is, voel je een lichte spanning in je onderrug.

Cobra pose

De cobra pose wordt ook gebruikt om de onderrug te ontspannen. Ga languit, met je gezicht naar grond, op de yogamat liggen. Zet de handen naast je schouders en duw tijdens het inademen omhoog. Zorg ervoor dat je heupen op de mat blijven, zodat de onderrug goed ontspant.

Child pose

Met deze oefening rekken we de onderrug spieren op. Ga op je knieën zitten en buig naar voren, zodat je armen gestrekt voor je liggen op de mat. Probeer bij elke ademteug (via de neus) steeds iets meer te ontspannen. Hou deze positie aan totdat de spanning in je onderrug is verdwenen of verminderd.

Downward facing dog

Met de downward facing dog positie werken we direct aan kracht. Hetzelfde als de cat en cow pose, beginnen we deze oefeningen ook in de table top positie. Ga daarna op je voeten staan en duw je kont richting het plafond. Door je handen in de yogamat te duwen komt er meer spanning op de rug te staan en voel je als goed is de rek. Houd deze positie een aantal tellen aan en ga dan weer terug naar de table top positie.

Heb jij weleens yoga oefeningen gedaan om beter te worden in hardlopen? Welke yoga oefening vond jij het fijnst?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.