Home » Voeding » 10 x wat moet ik eten tijdens het hardlopen?

Voeding

10 x wat moet ik eten tijdens het hardlopen?

10 keer eten tijdens hardlopen

Voor kleine stukjes hardlopen heb je geen extra voeding nodig om te hardlopen. Wil je net als ik langere afstanden lopen? Dan ontkom je er niet aan om tijdens het hardlopen extra bij te eten. In welke producten zitten de meeste koolhydraten en zijn makkelijk te verteren? Ik zet 10 fijne voedingsmiddelen op een rij!

Pretzels

De eerste keer dat ik dit lekkernij tegenkwam bij een trailrun, stond ik raar te kijken. Tegenwoordig eet ik er een aantal bij een stop. Je verliest tijdens hardlopen veel zouten en de pretzels zorgen weer voor om deze aan te vullen.

Chips

Net zoals pretzels is er tijdens een trailrun vaak chips te vinden. Dit is vooral om je zouten aan te vullen. Zo blijft dankzij de chips ook je vochtgehalte op peil.

Krentenbollen & mueslirepen

Vooral bij lange afstanden heb ik vast voedsel nodig. Een krentenbol of mueslireep is makkelijk mee te nemen en deze producten zitten ook nog eens vol met koolhydraten. Je lichaam is wel even bezig om de langzame koolhydraten om te zetten in energie. Voor korte afstanden heb je er dus niet zo veel aan.

Gedroogd fruit

De laatste tijd eet ik regelmatig gedroogd fruit tijdens het hardlopen. Ze zijn namelijk makkelijk te verteren en zitten vol met druivensuikers. Deze vorm van suikers wordt met genoeg drinken snel opgenomen in het lichaam.

Dextro

Eigenlijk is Dextro niet meer dan een suikerklontje met grootheidswaanzin. In plaats van geraffineerde suikers bestaat dit klontje uit druivensuikers. Het voordeel van druivensuiker is dat het sneller in je bloed wordt opgenomen.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Winegums

Soms komen de energiegelletjes mijn neus uit of heb ik last van een te lege maag. Door juist dan een paar winegums te eten, heb je meteen een wat voller gevoel. Daarnaast bestaan ze ook nog eens grotendeels uit suiker.

Energierepen

Er zijn veel verschillende energiereep-merken op de markt en de één is beter dan de ander. Deze repen geven snel energie af en je heb ook gelijk eens een vol gevoel.

Energiegel om snel energie te krijgen

Zelf gebruik ik de energiegel het vaakst als ik snel weer energie wil krijgen. Vooral omdat ze makkelijk mee te nemen zijn. De energie wordt daarnaast ook snel door het lichaam opgenomen.

Sinaasappelpartjes

Als je vaker een hardloopwedstrijd hebt gelopen, ben je ze vast wel tegen gekomen. Een hap uit een sinaasappelpartje geeft net die boost om weer door te gaan.

Bananen kan je het beste eten tijdens hardlopen

Bananen zitten boordevol koolhydraten. Omdat het om druivensuikers gaat, worden ze ook nog eens snel opgenomen in het lichaam. Je kunt bananen ook prima eten na het hardlopen om weer snel je energie aan te vullen.

Wat eet jij graag tijdens het hardlopen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *