Trainingslopen

Geen zin in strakke schema’s? Loop een fartlek-training

Loop een fartlek-training

Eén van mijn favoriete trainingsvormen tijdens hardlopen is een fartlek-training. Hiermee combineer ik alles waar ik op dat moment zin in heb. Als ik toch het bijltje erbij neer wil gooien, kies ik vaak voor een fartlek-training. En dit is waarom!

Wat is een fartlek-training?

Je hebt misschien wel ooit eens van fartlek gehoord of voorbij zien komen in een hardloopschema, maar er nooit echt bij stil gestaan bij wat het betekent en wat fartlek eigenlijk is.

Fartlek is Zweeds voor ‘snelheidsspel’. Het woord zegt het eigenlijk al: je speelt tijdens deze training met verschillende snelheden.

In tegenstelling tot een intensieve intervaltraining waarbij je een aantal minuten op hoog tempo loopt, zit je tijdens een fartlek-training daar niet aan vast. Je speelt met je eigen tempo. Ik denk dan bijvoorbeeld: tot die lantaarnpaal loop ik in een hoog tempo. Daarna besluit ik tot aan het kruispunt weer rustig aan te doen, om zo tot aan dat huis weer sneller te lopen.

Je bepaalt dus op het moment zelf wat je snelheden zijn en hoe lang je dit tempo wil lopen.

Het nut van een fartlek-training

Omdat je met verschillende tempo loopt, krijg je spieren een extra prikkel. Dit is dezelfde prikkel die je tijdens een intensieve intervaltraining ook krijgt. Toch is deze manier van trainen een stuk beter voor je geest. Soms haal je net even niet de tijden die je normaal zou moeten lopen als je met een vast schema loopt. Bij een fartlek-training haal je bijna altijd je doel, wat een positief effect geeft tijdens en na de training.

Je ervaart op deze manier van trainen niet dezelfde stress als bij andere intervaltrainingen. Als ik even geen zin heb om te gaan hardlopen, loop ik graag een fartlek. Zo kan ik zonder prestatiedruk rennen.

Hoe ziet een fartlek-training eruit?

Een fartlek-training is een intensieve training. Daarom is het vooral bij deze hardlooptraining een warming-up en cooling-down van belang. Het echte fartlek-training gedeelte, waarbij je van object naar object loopt, duurt ongeveer 20 tot 30 minuten.

Een fartlek-training ziet er daarom als volgend uit:

  • Warming-up: 10 minuten
  • Fartlek-training: 20 tot 30 minuten
  • Cooling-down: 10 minuten

Je fartlek-training duurt dus tussen de 40 en 50 minuten. Heb je dus niet veel tijd om te gaan rennen, maar ben je op zoek naar een goede training. Dan is een fartlek-training zeker wat voor jou!

Duurloop saai? Doe een stukje fartlek tussendoor

Een ander voordeel van deze manier van trainen is dat je een duurloop even kan onderbreken. Sommige duurlopen nemen veel tijd in beslag en worden na een tijdje eenzijdig. Door een stukje fartlek tijdens je duurloop te doen, kan je jouw gedachten even verzetten en krijgt je lichaam toch die extra prikkel. Je doorbreekt de lange kilometers met een leuk ‘snelheidsspel’. Voor je het weet, heb je gelijk wat extra kilometers voor je duurloop gelopen!

Loop jij weleens een fartlek-training? En wat vind jij van deze manier van trainen, heb jij er veel baat bij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *