Voeding

Wordt je een betere hardloper met voedingssupplementen?

voedingssupplementen voor hardlopers zijn die nodig?

Iedereen wilt wel een snellere en betere hardloper worden. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Er gaat veel zweet en tijd in al die trainingsuurtjes zitten. Naast alle hardlooptrainingen is ook voeding belangrijk om vooruitgang te boeken. Voeding zorgt er namelijk voor dat jij alles uit de hardlooptraining kan halen en efficiënt hersteld. Helpen voedingssupplementen voor hardlopers om nog sneller een betere hardloper te worden?

Wat zijn eigenlijk voedingssupplementen?

Er is nogal wat verwarring wat voedingssupplementen eigenlijk zijn. Vaak worden alle voedingsstoffen die in poeder-, pil- of druppelvorm te krijgen gezien als supplementen. Voedingssupplementen zijn producten die alleen bestaan uit vitamines, mineralen of bioactieve stoffen. Ze worden vaak gebruikt ter aanvulling van de dagelijkse voeding.

Hebben hardlopers extra voedingssupplementen nodig?

Laat ik voorop stellen dat een gezonde levensstijl met een gevarieerd voedingspatroon het belangrijkst is. Met gevarieerd eten krijg je de meeste vitamines en mineralen binnen. Wanneer je regelmatig hardloopt kan je lichaam soms wel wat extra gebruiken. Na een zware training of het lopen van een marathon krijgt je lichaam een flinke klap te verduren. Veel hardlopers worden na een zware inspanning ziek, omdat het immuunsysteem verzwakt is door de inspanning.

Voor dit soort momenten is het handig om extra voedingssupplementen in te nemen als hardloper. Je vult daarmee direct de belangrijke voedingsstoffen aan. Niet alleen verklein je de kans om ziek te worden, maar je versneld ook direct de herstelperiode na een zware inspanning.

Welke voedingssupplementen hebben hardlopers nodig?

Tijdens het hardlopen verdwijnen veel van deze vitamines en mineralen uit je lichaam. Doordat je ze tijdens de inspanning gebruikt of door het zweten. Het is verstandig om deze stoffen weer aan te vullen met voedingssupplementen.

Multivitamines voor een sterk immuunsysteem

Na een zware inspanning krijgt je immuunsysteem een flinke klap te verduren. Om minder vatbaar te zijn voor ziekteverwerkers is het verstandig om extra multivitamine te slikken. Je immuunsysteem wordt dankzij de vitamines aangesterkt en heb je minder kans om ziek te worden na een zware inspanning.

Magnesium voor soepele spieren

Heb je veel last van kramp tijdens of na het hardlopen? Dat zal best wel eens kunnen komen door een magnesium tekort. Magnesium zorgt dat je spieren optimaal kunnen presteren.

Extra vitamine D voor sterke botten en spieren

Wanneer de R in de maand zit is het niet onverstandig om extra vitamine D te slikken. Je lichaam maakt die normaal gesproken zelf aan door het zonlicht. De maanden met een R in de naam hebben gemiddeld minder zonuren, waardoor je lichaam minder vitamine D aanmaakt. Deze vitamine zorgt voor sterke botten en spieren.

Neem jij weleens voor of na het hardlopen voedingssupplementen?

2 gedachten over “Wordt je een betere hardloper met voedingssupplementen?

  1. Na een intensieve training neem ik de recovery drink van Decathlon. Hierzin zitten koolhydraten, eiwitten en tal van mineralen/vitaminen. https://www.decathlon.be/nl/p/poederbereiding-voor-recuperatiedrank-recovery-drink-chocolade-1-5-kg/_/R-p-197127?mc=8409322

    En als ik meer dan één uur loop neem ik een isotone drank voor meer energie en recuperatie.
    https://www.decathlon.be/nl/p/isotone-drank-in-poedervorm-iso-citroen-2-kg/_/R-p-9836?mc=8335625&fl=Citroen

    Ik kan het alleen maar aanraden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.