Hardloopschema's

Hardloopschema halve marathon in 2 keer trainen per week

Hardloopschema halve marathon met 2 keer per week trainen

Wil je graag de halve marathon lopen, maar je kan helaas niet 3 keer per week trainen? Dan zijn er weinig hardloopschema's te vinden die bij jouw wensen aansluiten. Gelukkig ben je hier op het juiste adres! Met dit hardloopschema halve marathon in 2 keer per week trainen kan ook jij de finishlijn van de 21,1 kilometer halen.

Voor wie is dit hardloopschema halve marathon in 2 keer per week trainen geschikt?

Voordat we beginnen aan dit hardloopschema is het wel belangrijk dat jij enige hardloopbasis hebt. Heb jij eerder het hardloopschema 10 kilometer in 2 keer per week trainen gelopen? Dan sluit dit schema perfect aan om de hardloopafstand te vergroten naar de 21,1 kilometer. De minimale hardloopbasis om te beginnen aan dit schema is dat je minimaal 10 kilometer onafgebroken kan hardlopen. Heb je deze basis? Dan kan je prima beginnen aan dit hardloopschema.

Als laatste wil ik nog wel opmerken dat wanneer je drie keer per week traint je sneller vooruitgang boekt. Wanneer je toch de tijd hebt om drie hardlooptrainingen per week te lopen, raad ik het normale halve marathon hardloopschema aan. Dit hardloopschema is echt voor de hardlopers die niet meer dan 2 keer per week kunnen hardlopen en toch de finish van de halve marathon willen halen.

Het hardloopschema de 21,1 kilometer in 2 keer per week trainen

Hieronder vind je het hardloopschema halve marathon in 2 keer per week trainen. De duur van dit hardloopschema is 16 weken. Dit is aanzienlijk langer dan de meeste hardloopschema's, maar dat komt omdat er maar twee trainingen per week gelopen te hoeven worden.

Dag 1Dag 2
Week 1Tempoloop: 5 kilometerDuurloop: 8 kilometer
Week 2Intervaltraining: 5 x 800 meter met 2 minuten rustDuurloop: 9 kilometer
Week 3Tempoloop: 6 kilometerDuurloop: 10 kilometer
Week 4 (rustweek)Tempoloop: 4 kilometerDuurloop: 7 kilometer
Week 5Intervaltraining: 5 x 800 meter met 1,5 minuut rustDuurloop: 11 kilometer
Week 6Tempoloop: 7 kilometerDuurloop: 12 kilometer
Week 7Intervaltraining: 5 x 800 meter met 1 minuut rustDuurloop: 13 kilometer
Week 8 (rustweek)Tempoloop: 4,5 kilometerDuurloop: 10 kilometer
Week 9Tempoloop: 8 kilometerDuurloop: 14 kilometer
Week 10Intervaltraining: 5 x 800 meter met 0,5 minuut rustDuurloop: 15 kilometer
Week 11Tempoloop: 9 kilometerDuurloop: 16 kilometer
Week 12 (rustweek)Tempoloop: 5 kilometerDuurloop: 11 kilometer
Week 13Tempoloop: 10 kilometerDuurloop: 17 kilometer
Week 14Intervaltraining: 6 x 800 meter met 0,5 minuut rustDuurloop: 18 kilometer
Week 15Tempoloop: 10 kilometerDuurloop: 15 kilometer
Week 16Tempoloop: 5 kilometerHet lopen van de halve marathon!

Is het jouw gelukt om de halve marathon uit te lopen aan de hand van dit hardloopschema? Laat het weten in de reacties hieronder!

10 gedachten over “Hardloopschema halve marathon in 2 keer trainen per week

  1. Dankjewel voor het maken van dit schema. Samen met een vriend van mij gebruiken dit schema om langzaam ons afstand te vergroten.

  2. Hoi Wim, ik ben afgelopen week gestart met dit schema. Aankomende week staat voor het eerst het intervallen op het programma. Wat kan ik hierin het beste qua tempo aanhouden? Een 5km loop ik ongeveer in 25 minuten. Een 10 km loop ik ongeveer in 55min-57min. Alvast bedankt voor je reactie.

    1. Hi Leon, het is een extensieve intervaltraining. Met jouw tempo zou ik gaan voor een tempo van 4:50 minuten per kilometer voor de intervallen. Dit ligt net iets boven je huidige tempo van de 5 kilometer. Heel veel succes met de trainingen!

  3. HI Wim, ik heb nu een drietal halve marathon gelopen (2× A’dam, 1x Schoorl) echter dit zonder trainingschema. Een te druk en jong gezin, door werk, zwemles, sporten kinderen en een vrouw van een voetbaltrainer/coach, waarbij 3x trainen niet haalbaar is en 2x trainen echt gepland moet worden binnen het gezin. Nu ben ik jou trainingschema 2x trainen tegen gekomen. Ik ga kijken of ik met een schema meer rendement kan halen uit mijn halve marathon lopen. Ik ga in Februari weer de halve van Schoorl lopen (over 14 weken), dus ik ga starten en instromen in week 3. Ik zal de ervaring (en tussentijds) na het finishen over 14 weken laten weten of dit schema effectief is geweest op mijn halve marathon lopen 😊 Groeten, Liliane
    Nb, hoe belangrijk en effectief is intervaltraining, dit heb ik namelijk zelf nooit eerder gedaan.

    1. Hi Liliane, leuk om te horen dat je begint met het hardloopschema en dat je laat weten tussendoor hoe je er voor staat. Ik ben heel erg benieuwd of je vooruitgang ziet. De intervaltraining is een effectieve training, vooral als je het nog nooit eerder hebt gelopen. Het helpt bij een betere conditie (sterker hart), spieropbouw en coördinatie. Door regelmatig een intervaltraining te lopen, loop je uiteindelijk sneller en kan je die snelheid ook langer volhouden!

      1. Dank je wel voor jou reactie!
        Inderdaad, ik ben daar zelf ook wel erg benieuwd naar of er vooruitgang uit voort gaat komen. Duidelijk, wat betreft de intervaltraining. Wij gaan met het schema aan de slag. Vanmorgen gestart met week 3, de 6k tempoloop/gem 5,25
        (1k 5,31
        2k tm 5k 5.24 constant
        6k 5,28 gelopen). Hoe kan ik dan het beste mijn intervaltrainingen gaan invullen? Alvast bedankt, groet Liliane

        1. Dat is al een mooie tempo. Het zijn extensieve intervallen dus je hoeft ze niet te sprinten. Ik zou de intervallen rond de 5 minuten per kilometer lopen. De rustperiode mag je indelen hoe je wilt. Het gaat er vooral om tijdens deze periode dat je hartslag weer daalt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *