44,5 kilometer afzien en genieten tijdens de Airborne Freedom Trail 2021

Wedstrijdverslag van de Airborne Freedom Trail 2021

Na 1,5 jaar stond ik eindelijk weer eens aan een start van een georganiseerde trailrun. Door corona en de geboorte van onze kleine man was er weinig ruimte om te trainen voor een nieuw trailrunavontuur. Omdat het even geduurd heeft voordat ik weer meedeed, heb ik mijzelf wel direct goed uitgedaagd. Afgelopen zaterdag stond ik aan de start van de 44,5 kilometer lange Airborne Freedom Trail 2021.

Waarom de 44,5 kilometer lange Airborne Freedom Trail 2021?

Er zijn verschillende afstanden tijdens de Airborne Freedom Trail. Je hebt de 11, 28 en de 44,5 kilometer afstand. Waarom heb ik voor de langste afstand gekozen? Dat heb ik mijzelf ook vaak genoeg afgevraagd tijdens de Airborne Freedom Trail 2021. Toch ben ik achteraf heel erg trots dat ik gekozen heb voor deze afstand. Naast 44,5 kilometer afzien heb ik ook niks gemist van de schitterende omgeving.

Ik heb ook met mijzelf afgesproken dat ik volgend jaar 100 kilometer achter elkaar wil hardlopen. Om dat te bereiken moet ik wel ergens beginnen. Daarom heb ik gekozen om de langste afstand te gaan lopen. Dan weet ik direct hoe ik er voor staat en of het überhaupt wel haalbaar is om volgend jaar de 100 kilometer te gaan rennen.

Bekijk het videoverslag van de Airborne Freedom Trail 2021

Mijn trailrun laten bepalen door een tempostrategie

De Airborne Freedom Trail 2021 is ook de eerste trailrun die ik liep met mijn nieuwe hardloophorloge: Garmin Fenix 6. Ik wilde direct alle nieuwe snufjes uitproberen. Vooraf heb ik de GPX route in mijn horloge geladen en aan de hand van de route een tempostrategie opgemaakt. Achteraf bleek dat ik de verkeerde heb ingeladen. Mijn doelstelling was namelijk de Airborne Freedom Trail 2021 te finishen. De tijd was van ondergeschikt belang.

Om op tijd binnen te komen had ik op zijn minst 5 en half uur. Gelukkig startte ik in de tweede groep, dus ik had 40 minuten langer de tijd om de finish te bereiken. Mijn gewenste tempostrategie was finishen in 5 uur en 20 minuten met veel verval onderweg. Blijkbaar had ik hem op een eindtijd van 5 uur gezet met juist weinig verval. De eerste 20 kilometer gingen voortvarend, elke kilometer liep ik iets van mijn tempostrategie af. Ik liep zelfs zo goed dat ik bijna de 10 minuten onder mijn ingestelde tijd tikte.

Beter dan verwacht of mijzelf totaal overschat

Ook al was de Airborne Freedom Trail 2021 in het begin vooral warm, het hardlopen ging super. De eerste 20 kilometer ging boven verwachting goed. Ik kon mijn gewenste tempo blijven lopen en zelfs iets onder mijn ingestelde tempostrategie. Ik liep zelfs zo goed dat ik zelf bijna 10 minuten sneller was na 20 kilometer dan ik vooraf had gedacht.

Aan het begin van de eerste klim na de 20 kilometer punt stond echter de man met de hamer mij op te wachten. Het ging helaas niet beter dan verwacht. Ik had mijzelf totaal overschat in het eerste gedeelte en ik was te snel begonnen. Berg op lopen ging voor geen meter en ik had totaal geen kracht in mijn benen om te klimmen. Mijn opgebouwde voorsprong van 10 minuten smolt als sneeuw voor de zon.

Het tweede deel van de Airborne Freedom Trail 2021 was vooral afzien

Het grote verschil tussen de eerste 20 kilometer en de kilometers daarna waren vooral de hoogtemeters. Deze hoogtemeters heb ik ook in aanloop naar de Airborne Freedom Trail 2021 geen rekening mee gehouden. Uiteraard wist ik wel dat ik een heuveltje op moest, maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat het 500 meter aan klimmen was.

Bij deze klimmetjes ging het ook direct fout. Ik had niet de kracht om heuvels op te rennen. Ik was dus veroordeeld tot het wandelen. Gelukkig gingen de vlakke meters en naar beneden wel nog steeds goed. De meeste minuten ben ik daarom verloren op de klimmetjes en waar ik eerst 10 minuten onder mijn tempostrategie liep, was het niet veel later dat ik 10 minuten er boven zat.

Ik heb genoten van het schitterende parcours

Ook al waren de laatste 24,5 kilometer afzien en heb ik mijzelf meerdere keren afgevraagd waarom ik ben gestart en deze belachelijke afstand. Toch heb ik zeker genoten van het schitterende route. Door het afwisselende parcours was geen enkele kilometer saai. Voordat je het wist liep je weer in een andere omgeving. Zo wisselde heide, bossen, heuvels en weides elkaar in een rap tempo af. De kilometers tikte daarom langzaam, maar zeker één voor één weg.

40 minuten boven mijn tempostrategie kwam eindelijk de felbegeerde finish in zicht en kijk ik tevreden terug naar dit prachtige trailrunavontuur. Na 5 uur en 42 minuten afzien zat mijn Airborne Freedom Trail 2021 er op. Het smaakte zeker naar meer en ik wil dit keer niet weer 1,5 jaar wachten totdat ik weer aan de start sta van mijn volgende trailrunavontuur!