Home » Hardlopen » Beginners » Hardlopen in de ochtend is ideaal om de dag te starten

Beginners

Hardlopen in de ochtend is ideaal om de dag te starten

hardlopen in de ochtend

Laat ik vooropstellen dat ik geen ochtendmens ben. Je moet me echt even de tijd geven als ik ‘s ochtends uit mijn bed stap. Daarom loop ik de meeste trainingen ook in de avond. In het weekend wil ik weleens hardlopen in de ochtend. Dit zijn achteraf de runs geweest waar ik het meeste uit heb kunnen halen.

De hele dag profijt door hardlopen in de ochtend

Hardlopen in de ochtend brengt veel voordelen met zich mee. Door in de ochtend hard te lopen ben je gelijk wakker en fit. Van de fitheid heb je de hele dag plezier. Je begint de dag ook gelijk vol met energie in plaats van dat je, net zoals ik, even (een paar uur) nodig hebt om wakker te worden.

Je hebt daarom voor je gevoel veel meer aan je dag dan als je niet hebt hardgelopen. Ook hoef je de rest van de dag niet druk te maken dat je nog moet hardlopen. Je hebt je rondje al gelopen, dus je hoeft er later op de dag niet meer uit om te rennen.

Hoe kan je het beste beginnen met hardlopen in de ochtend?

Je lichaam kan een beetje stijf aanvoelen als je net wakker bent geworden. Dit komt omdat de doorbloeding van je spieren op een laag pitje staat tijdens je slaap. Daarnaast is je bloedspiegelwaarde ook een stuk lager dan later op de dag.

Probeer daarom voordat je gaat hardlopen wat snelle koolhydraten te eten zoals een banaan of een glas vruchtensap. Geef je lichaam een kwartier de tijd om de waardes op een normaal niveau te brengen. Eenmaal buiten begin je niet gelijk met sprinten, maar wandel je eerst een paar minuutjes om de doorbloeding van je spieren op gang te brengen. Voelt je lichaam niet meer stijf en flauw? Dan ben je helemaal klaar voor je hardlooprondje in de ochtend.

Met deze tips lukt het je zeker om vroeg te hardlopen

Met deze praktische tips lukt het jou zeker om in de ochtend te hardlopen.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover
  1. Leg je hardloopkleding al de avond van tevoren klaar
  2. Begin je de dag altijd met koffie? Drink dan ook gewoon een bakje voordat je gaat hardlopen
  3. Staat er een duurloop op de planning? Neem wat eten mee voor onderweg
  4. De hele weg is voor jou zo vroeg in de ochtend. Geniet van de rust en opkomende zon
  5. Hardlopen op een lege maag heeft positieve effecten op je training
  6. Vergeet niet je wekker te zetten

Met deze tips moet het je zeker lukken om in de ochtend te hardlopen. Het is zeker de moeite waard om een keer te proberen!

Loop jij ook weleens in de ochtend en wat zijn jouw ervaringen om zo vroeg te starten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *