Beginners

8 tips voor je eerste 10 kilometer hardlopen

tips voor je eerste 10 kilometer

Is één van je doelen dit jaar om voor het eerst een 10 kilometer hardloopwedstrijd uit te lopen? Dan geef ik je een zetje in de goede richting. Met deze 8 tips voor je eerste 10 kilometer weet ik zeker dat je de finishlijn gaat halen!

1. Zorg dat je op tijd bent

Niks is vervelender dan gestrest aan de start staan van je eerste 10 kilometer hardloopwedstrijd omdat je te laat van huis vertrokken bent. Zorg daarom dat je op tijd aan de start staat. Een uur van tevoren bij de startlocatie zijn, is geen overbodige luxe. Meestal moet je het startnummer nog ophalen of je aanmelden voor de 10 kilometer. Het is veel fijner om dat op je gemak te kunnen doen zodat je hartslag ook laag blijft, dan om zenuwachtig heen en weer te rennen.

2. Probeer tijdens het trainen fijne hardloopkleding uit

De training is de beste graadmeter om te kijken hoe jij er tijdens je eerste 10 kilometer voor staat en tevens het perfecte moment om te kijken waar jij nou lekker in rent! Is dat een lange broek of ga je toch liever voor een korte? Strakke shirtjes vindt de een fijn en de ander benauwend. Probeer dus van alles uit en trek je favoriete hardloopkleding aan wat tijdens de training ook lekker zit.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

3. Ga vooral niet op andere hardloopschoenen lopen

Naast dezelfde hardloopkleding zijn ook je vertrouwde hardloopschoenen belangrijk. Koop niet speciaal voor je eerste 10 kilometer hardloopwedstrijd nieuwe schoenen waarmee je denkt dat je snel kan hardlopen. Het inlopen van nieuwe hardloopschoenen kost nou eenmaal wat tijd en dat wil je niet tijdens je eerste wedstrijd doen.

4. Verminder de intensiteit van je training in de week richting je eerste 10 kilometer

Je denkt dat je nog niet helemaal klaar bent voor je hardloopwedstrijd en wilt de laatste week nog nog extra veel trainen om het beste uit jezelf te halen. DOET DIT VOORAL NIET. Het herstellen van je training kost je ook energie en dat kan je beter sparen. Het beste is om uitgerust en volledig hersteld aan de start van je eerste 10 kilometer hardloopwedstrijd te staan en dus in de laatste week wat rustiger aan te doen.

5. Er komt een moment van pijn

Tijdens een 10 kilometer hardloopwedstrijd komt er altijd een moment van pijn of negatieve gedachten. Je denkt bij jezelf: waarom heb ik mij hier voor opgeschreven? Probeer deze gedachte van je af te zetten en de finish te visualiseren. Voor je het weet ben je er al en dan is de pijn het allemaal waard geweest!

6. Geniet van het parcours en publiek tijdens je eerste 10 kilometer

Het lopen van een hardloopwedstrijd is totaal anders dan een training. Je loopt waarschijnlijk in een andere omgeving en er staat publiek langs de kant van de weg. Als het even moeilijk gaat, word je door de publiek vooruit geschreeuwd. Een te gekke eerste tien kilometer om te rennen is die tijdens de Marathon van Rotterdam. Daar staan zoveel mensen langs de kant dat je niet eens in de gaten hebt dat je rent!

7. Spaar je energie tijdens de eerste kilometers

De eerste kilometers zijn meestal druk met veel opeengepakte mensen tijdens hardloopwedstrijden. Probeer nu niet als een gek iedereen in te halen, maar spaar je energie in de eerste kilometers. Het hardlopen in een grote groep mensen kost veel minder energie. Na een paar kilometer wordt het vanzelf rustiger en kan je jouw eigen tempo lopen.

8. Hardloopschema voor je eerste 10 kilometer

Weet je niet welke trainingen je moet lopen om helemaal fris en uitgerust de starten aan je eerste 10 kilometer? Geen probleem! Met dit trainingsschema 10 kilometer voor beginners train je in 6 weken van 5 kilometer naar 10 kilometer.

Met deze tips voor je eerste 10 kilometer hardloopwedstrijd weet ik zeker dat jij de finish gaat halen. Wanneer staat jouw eerste 10 kilometer op de planning?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *