Beginners

Hardlopen opbouwen doe je zo!

hardlopen opbouwen doe je zo!

Het is het begin van het nieuwe jaar en daarmee ook de tijd dat veel mensen beginnen met hardlopen. Dat is niet zo gek, want hardlopen is gezond. Je verbrandt namelijk niet alleen veel calorie├źn, maar het is ook nog eens goed voor de geest. Hardlopen is dus het ideale goede voornemen voor het nieuwe jaar! Hoe je het beste hardlopen kan opbouwen leg ik je in dit artikel uit.

Beginnen met rennen is niet zo moeilijk

Je trek je hardloopschoenen aan en gaat naar buiten. Je rent een rondje om het park en je eerste hardloopsessie is een feit. Dat is eigenlijk alles wat je hoeft te doen om te beginnen met hardlopen. Hoe zorg je er nou voor dat het niet daarbij blijft en dat je het hardlopen kan opbouwen tot iets moois?

Het volhouden van hardlopen is waar het moeilijk wordt

De meeste beginnende hardlopers stoppen al snel weer met hardlopen. Om verschillende redenen, maar meestal omdat hardlopen toch niet helemaal is wat ze ervan hadden verwacht. Dit komt omdat beginnende hardlopers snel tegen een hardloopblessure aanlopen of de verwachtingen in het begin te hoog zijn.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Waarom langzaam opbouwen van hardlopen?

Om niet tegen die vervelende hardloopblessures aan te lopen, is het verstandig om hardlopen rustig op te bouwen. Niet alleen verklein je de kans op pijntjes, maar ook is het makkelijker om je verwachtingen te managen. Door het langzaam opbouwen geniet je meer van het hardlopen en hou je het veel langer vol.

Je mag van mij aannemen dat hardlopen je heel veel kan brengen in het leven, al lijkt dat misschien in het begin niet het geval te zijn. Er komt vanzelf een moment dat al het zweet, ellende en pijn zich uitbetaalt.

Hoe kan je het beste hardlopen opbouwen?

Zoals ik al in het begin vermeldde, is het belangrijk om hardlopen langzaam op te bouwen. Begin vooral niet te snel, maar loop op een snelheid waarbij jij je comfortabel voelt. Zelfs als je een stukje moet wandelen tussendoor is dat geen enkel probleem. Luister vooral goed naar je lichaam en als dat gaat protesteren, dan stop je er gewoon mee voor die dag.

Probeer een aantal vaste dagen in de week te plannen waarop jij gaat hardlopen. Door vaste dagen te hanteren is het makkelijker om in een hardloopritme te komen. Om te beginnen met hardlopen raad ik aan om minimaal 3 keer in de week de hardloopschoenen aan te trekken om een rondje hard te lopen. Dit hoeft uiteraard niet gelijk een uur te zijn, maar door meerdere malen per week kleinere stukjes hard te lopen, kan je lichaam beter wennen aan de belasting.

Elke week de belasting verder uitbouwen

Na elke hardlooptraining herstelt je lichaam. Je lichaam raakt meer en meer gewend aan de belasting die bij elk hardlooprondje komt kijken. Hierdoor kan je elke week weer net iets meer aan dan de week ervoor. Je kan zo langzaam het hardlopen opbouwen, door elke week net een stapje extra te doen.

Dit extra stapje kan bijvoorbeeld zijn in de extra kilometers afleggen per week of je tempo iets verhogen. Door sneller hard te lopen, is de belasting ook weer hoger op je benen. Ik raad wel aan om eerst te kijken naar een langere afstand dan sneller hardlopen. Een hoger tempo betekent ook veel meer belasting op je benen. Veel meer dan al zou je de afstand verhogen. Als je sneller gaat hardlopen is de kans op hardloopblessures ook veel groter.

Niet alleen hardlopen, maar ook je conditie moet je opbouwen

Om sneller en langer te kunnen hardlopen is het ook belangrijk om je conditie op te bouwen. Met een betere conditie kan je niet alleen langere afstanden hardlopen, maar voel je ook fitter. Uiteraard als je hardlopen aan het opbouwen bent, werk je ook indirect aan je conditie. Toch kan je specifieke oefeningen doen om direct je conditie te verbeteren. Bekijk hieronder de video hoe jij je conditie snel kan opbouwen.

Het hardloopschema voor beginnende hardlopers

Om te beginnen met hardlopen raad ik dit hardloopschema aan voor beginnende hardlopers. Met dit schema leer je in enkele weken tot wel 5 kilometer achter elkaar hardlopen. Tijdens dit trainingsschema wissel je hardlopen af met wandelen, zodat je lichaam kan wennen aan de belasting. Je leert rustig aan het hardlopen opbouwen.

Ben jij ook al begonnen met hardlopen en is het gelukt om dit vol te houden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *