Hardloopschema's

Hardloopschema 10 km voor een beginner

Hardloopschema 10 km beginner

Inmiddels kan ik zeggen dat ik geen beginnende hardloper meer ben. Alleen door het gebrek aan motivatie afgelopen twee maanden lijkt de tijd waar ik 50 kilometer kon rennen wel heel lang geleden. Met het hardloopschema 10 km voor een beginner probeer ik weer langzaam op mijn oude niveau te komen. Aan de hand van dit schema hoop ik over 6 weken weer gemakkelijk de 10 kilometer te lopen.

Voor wie is dit trainingsschema bedoeld?

Het hardloopschema 10 km voor een beginner is voor hardlopers die graag de laatste stap richting de 10 kilometer willen maken. 5 kilometer moet voor jou geen probleem zijn. Mocht je toch nog moeite hebben met deze afstand, dan is misschien het hardloopschema voor beginners meer wat voor jou.

In 6 weken werken we van 5 richting de 10 kilometer. Hierbij werken we vooral aan het duurvermogen. Heb je vaker al de 10 kilometer uitgelopen en zou je graag deze afstand sneller willen afleggen? Gebruik dan het hardloopschema 10 kilometer in 50 minuten.

Welke hardlooptrainingen kom je tegen in het hardloopschema 10 km voor een beginner?

In dit hardloopschema kom je drie verschillende hardlooptrainingen nodigen. Deze trainingen variëren van het verbeteren van je duurvermogen en je tempo. Om deze twee aspecten van hardlopen te verbeteren wordt er in dit hardloopschema 10 kilometer voor een beginner gebruik gemaakt van een duurloop, tempoloop en intervaltrainingen.

Het 6-weekse hardloopschema 10 km voor een beginner

De eerste week beginnen we rustig met maximaal 5 kilometer hardlopen en nog een aantal andere oefeningen. De weken daarna verhogen we de afstand met steeds maximaal 1 kilometer. In de laatste week van het hardloopschema 10 km voor een beginner staat pas de 10 kilometer op de planning. Het hardloopschema ziet er als volgt uit:

Dinsdag (tempoloop) Donderdag (intervaltraining) Zondag (duurloop)
Week 1Tempoloop: 3 km0,5 km x 2 min rust 5 seriesDuurloop: 5 km
Week 2Tempoloop: 3,5 km0,5 km x 1,5 min rust 5 seriesDuurloop: 6 km
Week 3Tempoloop: 4 kmFartlek-intervaltraining 3 kmDuurloop: 7 km
Week 4Tempoloop: 3 km0,5 km x 1 min rust 5 seriesDuurloop: 8 km
Week 5Tempoloop: 3,5 km0,5 km x 0,5 min rust 5 seriesDuurloop: 9 km
Week 6Tempoloop: 3 kmRust10 kilometer!

Heb jij ook dit hardloopschema gevolgd? Wat vond jij er van en heb je uiteindelijk de 10 kilometer gehaald?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *