Hardlopen

Is elke dag hardlopen wel zo verstandig?

Is elke dag hardlopen wel verstandig?

In aanloop naar mijn ultramarathon probeer ik zoveel mogelijk kilometers af te leggen. Daarom loop ik vaker dan dat ik normaal zou doen. Laat ik voorop stellen dat ik zeker niet elke dag aan het hardlopen ben. Dat lijkt me echt niet leuk. Maar hoe vaak kan ik per week mijn hardloopschoenen eigenlijk aantrekken? Wil jij zoveel mogelijk hardlopen, maar vraag je je af of iedere dag hardlopen wel gezond is? Ik zoek het voor je uit! 

Iedere dag bewegen is gezond

Het is sowieso gezond om iedere dag te bewegen. Het liefst minimaal een half uur per dag. Door elke dag te bewegen, verlaag je de kans op allerlei ziektes en versterk je ook je mentale gezondheid. De vraag is echter of elke dag het half uur in te vullen met hardlopen wel zo verstandig is.   

Teveel hardlopen kan averechts werken

Overbelasting is één van de grootste valkuilen bij hardlopen. Vooral onder beginners is de kans op een hardloopblessure groot. Het lichaam is namelijk nog niet gewend aan het hardlopen. Door elke dag hardlopen krijgt je lichaam geen rust om te herstellen en raakt het overbelast. Tijdens het hardlopen ontstaan er namelijk kleine scheurtjes in je spieren die met rust weer herstellen. Begint je lichaam de volgende tekenen te geven, dan is het verstandig om een aantal rustdagen in te lassen:

  • Het hardlopen wordt saai, gebrek aan motivatie
  • Verhoogde hartslag ook in rust
  • Vaker last van verkoudheid
  • Pijnlijke benen: begin van een hardloopblessure
  • Slecht in slaap komen

Loop je nu al langere tijd hard, dan kan je meerdere dagen per week hardlopen. Je lichaam is namelijk gewend aan het hardlopen en kan met de belasting om gaan. Toch is het altijd verstandig om naar je lichaam te luisteren. Voel je een pijntje, dan is het misschien verstandig om een stapje terug te doen.

Rustdagen zijn belangrijk als je elke dag wilt hardlopen 

Na een zware of lange training is het verstandig om je te focussen op herstel. Dat betekent niet per se dat je met de benen omhoog op de bank moet hangen. Een rustige hersteltraining is ideaal om sneller te herstellen. Je werkt dan aan je herstel, terwijl je gewoon kan hardlopen. 

Heeft je lichaam toch meer rust nodig? Dan is het handig om naar een andere sport te kijken, zoals fietsen of zwemmen. Je werkt dan nog steeds aan je conditie, maar ontlast je benen wel. 

Elke dag hardlopen kan geen kwaad

Als je elke dag wilt hardlopen is het belangrijk dat je dit langzaam opbouwt. Laat je lichaam wennen aan de belasting voordat je een extra dag toevoegt aan je hardloopschema. Als beginnende hardloper is het zeker niet verstandig om gelijk elke dag hard te lopen. 

De belangrijkste tip die ik kan meegeven als je iedere dag wilt hardlopen, is luister naar je lichaam. Je lichaam begint namelijk vanzelf met protesteren. Voel je een pijntje ontstaan tijdens of na het hardlopen? Neem deze pijntjes altijd serieus en besteed er aandacht aan. Door blijven lopen met een pijntje kan een hardloopblessure veroorzaken.

Luister naar je lichaam als je elke dag wilt hardlopen

Zoals eerder aangegeven kan elke dag hardlopen ook averechts werken. Het is daarom belangrijk dat je naar je lichaam blijft luisteren. Zodra je ook maar een pijntje voelt neem dan een rustdag. Door elke dag te hardlopen blijft de belasting op je spieren en gewrichten opbouwen. Omdat je lichaam geen tijd krijgt om te herstellen zal je pijntje gaan voelen.

Als je toch blijft hardlopen met pijntjes dan kan je een hardloopblessure oplopen. Je kan beter tijdig rust nemen, dan weken langs de kant te staan met kapotte benen. Herstellen van een hardloopblessure duurt namelijk veel langer dan nu en dan een rustdag pakken.

Loop jij wel elke dag hard? Ik loop gemiddeld 3 dagen in de week, al zou ik soms graag meer willen lopen.

2 gedachten over “Is elke dag hardlopen wel zo verstandig?

  1. Ook ik wilde in het kader van mijn marathon op 20-10 zo veel mogelijk km’s lopen, maar mijn lichaam ging protesteren: voortdurend stijve kuiten, waardoor ik trainingen voortijdig moest afbreken of overslaan. Heb een rustpauze van een week ingelast en heb gisteren tóch meegedaan aan een HM in mijn woonplaats waar ik erg naar uitzag. Ik zou wel zien hoe het zou gaan. Het ging goed: ik heb niets geforceerd, maar werd wél 3e in mijn leeftijdscategorie! Nu weer goed rust houden en dan nog op 29-9 a.s. één lange afstand (30 km). Ik begin er zowaar vertrouwen in te krijgen dat de hele marathon op 20-10 toch nog gaat lukken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *