Home » Training » Hardloopschema's » Hardloopschema 15 kilometer voor beginners

Hardloopschema's

Hardloopschema 15 kilometer voor beginners

hardloopschema 15 kilometer voor beginners

De 15 kilometer is de ideale afstand om de stap naar de halve marathon te maken. Het maakt de afstand van de 10 naar 21,1 een stuk overzichtelijker. Met dit hardloopschema ’15 kilometer voor beginners’ ren je in 6 weken van 10 naar 15 kilometer.

Voor wie is het hardloopschema 15 kilometer voor beginners?

Dit schema is speciaal voor de hardlopers die wel al 10 kilometer hebben gelopen, maar nog niet de stap naar de 15 kilometer hebben gemaakt. Er is dus wel enige hardloopbasis vereist voor je aan dit hardloopschema begint. Namelijk 10 kilometer achter elkaar hardlopen.

Heb je dit nog niet onder de knie? Begin dan eerst met het hardloopschema voor beginners of het trainingsschema van 5 naar 10 kilometer. Zodra je het laatst genoemde schema hebt uitgelopen, kan je beginnen aan dit schema.

15 kilometer is de ideale afstand richting de halve marathon

Je vindt niet zo veel hardloopwedstrijden waar een 15 kilometer editie wordt gelopen, al zijn ze er uiteraard wel. Toch is 15 kilometer een veel gelopen afstand en dat is niet zo gek. Het is namelijk een ideale afstand om van de 10 kilometer richting de halve marathon toe werken. In plaats van in een keer de afstand te verdubbelen, doe je het nu in twee stappen. Eerste stap van 5 kilometer en daarna de laatste stap van nog eens 6 erbij.

Het hardloopschema 15 kilometer voor beginners

Tijdens de eerst volgende 6 weken weken lopen we drie keer per week om van de 10 naar de 15 kilometer uit te bouwen.

Dag 1Dag 2Dag 3
Week 1Tempoloop: 5 kilometerIntervaltraining: 800 meter – 2 min rust (4x)Duurloop: 11 kilometer
Week 2Tempoloop: 5,5 kilometerIntervaltraining: 800 meter – 1,5 min rust (4x)Duurloop: 12 kilometer
Week 3Tempoloop: 4 kilometerRustDuurloop: 8 kilometer
Week 4Tempoloop: 6 kilometerIntervaltraining: 800 meter – 1 min rust (4x)Duurloop: 13 kilometer
Week 5Tempoloop: 6,5 kilometerIntervaltraining: 800 meter – 0,5 min rust (4x)Duurloop: 14 kilometer
Week 6Tempoloop: 7 kilometerRust15 kilometer hardlopen

Een leuke hardloopwedstrijd om de 15 kilometer uit te proberen is de DSW Bruggenloop einde dit jaar in Rotterdam.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *