Hardloopblessures

Blaren voorkomen tijdens het hardlopen

Blaren voorkomen tijdens het hardlopen

Een van de grootste ongemakken van hardlopen is het krijgen van blaren en wanneer je al wat langer loopt, heb je dit vast weleens ervaren. Als tijdens het hardlopen de blaren opeens ontstaan, zijn de laatste kilometers erg pijnlijk. Gelukkig kan je met een aantal praktische tips blaren voorkomen tijdens het rennen.

Wat is een blaar?

Onder je voeten zit eelt. Eelt werkt als een kussentje vangt de wrijving op tijdens het hardlopen. Ga je opeens langere afstanden lopen, dan kan de huid onder de eeltlaag door de toenemende wrijving beschadigen. Er ontstaat dan een vochtophoping tussen de verschillende huidlagen. Zo word je de minder gelukkige bezitter van een blaar.

Hoe voorkom je blaren tijdens het hardlopen?

  1. Droge voeten
    Door natte voeten ontstaan er sneller blaren. Zorg er daarom voor dat je met droge voeten blijft lopen. Heb je snel last van zweetvoeten? Zoek dan naar een paar hardloopschoenen en sokken die goed ventileren.
  2. De juiste hardloopschoen voor jouw voeten
    Een goede hardloopschoen is belangrijk. Zorg dat de schoen goed past om jouw voet. Als de schoen te strak zit, kan er op die punten meer wrijving ontstaan. Zijn ze te groot? Dan schuurt de hiel langs de rand en dit resulteert bijna altijd in een blaar.
  3. Besteed aandacht aan hardloopsokken
    De meeste hardlopers besteden veel aandacht bij het aanschaffen van de juiste hardloopschoen, maar laten de sok vaak links liggen. Toch is sok net zo belangrijk. Als de sok (zonder naden) goed om de voet past, dan heb je minder kans op blaren.
  4. Voorkom eeltophoping
    Soms kan er veel eelt ophopen onder de voet, vooral op die hiel of onder de bal van je voet. Deze eelt ontstaat door de wrijving tijdens het lopen. Met teveel eelt kan er makkelijker een blaar ontstaan onder deze ‘huidlaag'. Verzorg je voeten daarom goed door extra eelt te verwijderen. Zo krijgen de blaren geen kans om te ontstaan!
  5. Smeer je voeten in
    Ontstaan blaren met hardlopen telkens op dezelfde plek? Smeer je voeten dan in met Vaseline of Gehwol. Je huid raakt minder geïrriteerd en daarmee verklein je de kans op blaren.

Loop je onverhoopt toch een blaar op?

Uiteraard probeer je alles om een blaar te voorkomen, maar als je toch onverhoopt een blaar oploopt dan is het verstandig om deze door te prikken. Prik een blaar, als die groter is dan 5 mm, altijd door met een steriele naald en smeer het daarna in met jodium. Je bent dan gauw af van de pijnlijke plek en de huid herstelt vanzelf. Geef de huid ook kans om te herstellen. Als je snel weer een lange afstand gaat lopen, kan de wond weer opengaan.

Is de blaar kleiner van 5 mm, dan kan je het beste de blaar laten zitten. De huid zorgt voor de bescherming van de blaar. Door het door te prikken haal je juist de beschermlaag weg. Je kan wel eventueel een blarenpleister over de kleine blaar plakken. De blaar is daarmee extra beschermt en droogt sneller in.

Door te blijven hardlopen met een blaar ga je ook een andere loophouding aannemen. Dit doe je onbewust om de plek van de blaar minder te belasten. Wanneer je te lang met een verkeerde loophouding blijft hardlopen vergroot je de kans op hardloopblessures.

Blaren met hardlopen wordt na verloop van tijd minder

Gelukkig worden blaren na verloop van tijd minder. Door de belasting op je voeten veranderd de huid. De punten waar de wrijving het grootst is en dus ook de kans op blaren het grootst is wordt de hoornlaag. Door een dikkere laag eelt, heb je minder kans op blaren.

Toch gaan hardlopen met blaren?

Kan je het toch niet laten om te gaan hardlopen met blaren? Dan kan je het beste de blaar afplakken met een speciale blarenpleister. Een blarenpleister zorgt er voor dat de blaar vochtig blijft en de wrijving minder wordt. Zo kan je toch blijven hardlopen, ook met een vervelende blaar!

Kortom, wat moet je doen met blaren door hardlopen?

Hieronder vind je nog in een overzicht wat je doen als je toch onverhoopt blaren op loopt tijdens het hardlopen. Als je aan deze hardlooptips houdt, dan ben je snel van je blaren af en kan je weer een heerlijk rondje gaan hardlopen:

  • Voorkomen is beter dan genezen
  • Plak een kleine blaar (minder dan 5 mm) af met een blarenpleister
  • Prik een grote blaar door met een steriele naald en smeer het in met jodium
  • Blijft niet doorlopen met blaren

Heb jij vaak last van blaren? Zo ja, wat doe jij eraan om blaren te voorkomen tijdens het hardlopen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *