Hardloopblessures

Buikpijn voorkomen tijdens hardlopen

Buikpijn of buikklachten tijdens hardlopen

Heb je ook weleens last van buikpijn tijdens hardlopen? Dan ben je niet de enige, buikklachten komt relatief vaak voor bij hardlopers! Buikklachten kunnen veel uiteenlopende oorzaken hebben bij hardlopen. Dus het is goed te weten wat de pijn veroorzaakt, voordat je er wat aan kan doen.

Wat veroorzaakt buikklachten bij hardlopen?

Pijn in je buik kan door veel verschillende redenen ontstaan tijdens het hardlopen, maar uitdroging of verkeerd eten zijn de meest voorkomende oorzaken. Dit veroorzaakt regelmatig maagzuur, darmkrampen, steken in je zij, klotsende buik of winderigheid.

Te laat of te vet eten veroorzaakt buikpijn tijdens hardlopen

Verkeerd eten is een van de grootste oorzaken van buikpijn tijdens hardlopen. Doordat je te kort op het hardlopen nog eet, is je lichaam niet in staat om het eten te verteren. Tijdens het hardlopen krijgt je lichaam ook niet de kans om het verder te verteren omdat de energie naar je spieren wordt getransporteerd. Hierdoor kan je klachten krijgen zoals maagzuur, darmkrampen of steken in je zij.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Niet alleen te laat eten, maar ook te vet of eiwitrijk voedsel kunnen dezelfde klachten veroorzaken. Dit komt omdat vet of eitwitrijk eten langer nodig heeft om te verteren. Verstandig is om juist koolhydraatrijk voedsel te eten voordat je gaat hardlopen en dit maximaal 2 tot 3 uur voor je hardlooprondje te nuttigen.

Pijn in je buik door uitdroging of juist door teveel drinken

Als je nog vocht in je maag of darmen hebt kan je last krijgen van een klotsende buik. Teveel drinken voor of tijdens je training kan ervoor zorgen dat vocht niet meer weg kan. Toch kan ook uitdroging zorgen voor een opgeblazen gevoel, misselijkheid of een klotsende buik.

Voorkom buikpijn tijdens het hardlopen

Buikklachten wil je vooral niet op een wedstrijddag. Probeer daarom niks nieuws qua eten of drinken op de belangrijke dag zelf. Buikpijn kan je grotendeels voorkomen om maximaal 2 tot 3 uur voor het hardlopen je maaltijd te nuttigen. Laat vet, eiwitrijk, gekruid en zure maaltijden links liggen en bewaar die voor een andere keer. Drink daarnaast niet in een keer teveel, maar drink voldoende en gedoseerd voor en tijdens het hardlopen.

Heb jij weleens last van buikpijn tijdens het hardlopen en wat doe jij om het te voorkomen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *