Home » Hardlopen » Hardloopblessures » Heb jij ook weleens last van hoofdpijn na het hardlopen?

Hardloopblessures

Heb jij ook weleens last van hoofdpijn na het hardlopen?

Hoe voorkom je hoofdpijn na het hardlopen

Een van mijn meest voorkomende ongemakken na het hardlopen is hoofdpijn. Ik heb regelmatig last van hoofdpijn na het hardlopen en dan helemaal na het rennen van een lange afstand. Na een tijdje was ik dat wel zat. Ik ben gaan uitzoeken waardoor het wordt veroorzaakt en hoe je het voorkomt. Want dat is nog altijd beter dan het genezen.

Waardoor wordt de hoofdpijn na het hardlopen veroorzaakt?

Hoofdpijn na het hardlopen wordt veroorzaakt door de inspanning die geleverd wordt. Hoe zwaarder de inspanning, hoe meer kans op bonkende hoofdpijn. Het wordt ook inspanningshoofdpijn genoemd. Deze hoofdpijn kan wel tot 24 uur na de inspanning aanhouden.

Er zijn een aantal redenen bekend die inspanningshoofdpijn veroorzaken:

  • Oververhitting: door de inspanning stijgt je lichaamstemperatuur.
  • Zuurstoftekort: door het hardlopen gebruikt je lichaam meer zuurstof dan dat het opneemt.
  • Te weinig gegeten of gedronken: te lage suikerspiegel.
  • Te intensief gesport.
  • Krampachtig houding: vooral de nekspieren.

Wat kan je doen tegen inspanningshoofdpijn?

Vaak is het een combinatie van de punten hierboven die zorgen voor hoofdpijn na het hardlopen. Persoonlijk weet ik ook niet waardoor de hoofdpijn bij mij wordt veroorzaakt. Waarschijnlijk door te weinig zuurstof, hitte en te weinig eten en drinken.

Om de inspanningshoofdpijn voor te zijn kan je de volgende tips opvolgen. Dit zal de kans op hoofdpijn zeker verlagen.

Voldoende water drinken

Drink voldoende water of sportdrank. Drink vooraf, tijdens en na het hardlopen. Je lichaam raakt dan niet uitgedroogd en kan beter met de warmte om gaan.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Voldoende eten

Eet vooraf en na het hardlopen. Zorg ervoor dat je voldoende koolhydraten eet. Je lichaam komt dan niet zonder energie te zitten. Na het hardlopen is verstandig om gelijk weer de koolhydraten aan te vullen. Daarnaast is iets zout eten ook belangrijk. Door het zweten verlies je namelijk veel zout.

Hardlopen met een zonnebril en een pet in de zomer

Als de zon fel schijnt, is het verstandig om met een zonnebril en pet te lopen. Je hebt minder last van de brandende zon op je hoofd en dus ook minder kans op oververhitting.

Neem hoofdpijn altijd serieus

Heb je tijdens een training last van hoofdpijn, kijk het dan heel even aan. Houdt de hoofdpijn aan? Stop dan met de training.

Kijk naar je loophouding en ademhaling

Heb je vaker last van hoofdpijn na het hardlopen? Kijk dan naar je loophouding. Is deze krampachtig? Probeer meer ontspannen te lopen. Het is ook verstandig om naar je ademhaling te kijken. Het is belangrijk zoveel mogelijk zuurstof op te nemen.

Raadpleeg een dokter als de inspanningshoofdpijn meer dan 24 uur aanhoudt.

Heb je na een dag nog steeds last van inspanningshoofdpijn? Het is dan verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Probeer ook niet de hoofdpijn teveel te onderdrukken met pijnstillers, dit kan averechts effect hebben.

Heb jij weleens last van hoofdpijn na het hardlopen? Wat doe jij tegen de inspanningshoofdpijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *