Hardlopen

Kramp voorkomen tijdens het hardlopen

voorkom kramp tijdens het hardlopen

Sommige hardlopers hebben nooit last van kramp tijdens het hardlopen, terwijl bij andere lopers de kramp er al in schiet als ze alleen al aan hardlopen denken. Wat kan je tegen deze vervelende pijn doen? Zodat je niet vroegtijdig je hardlooptraining hoeft af te breken.

Wat is spierkramp?

Voordat ik uitleg wat je kan doen tegen spierkramp vertel ik eerst wat spierkramp is. De definitie van kramp:


“Het sterk en pijnlijk samentrekken van spieren.”

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Kramp kan in verschillende gradaties voorkomen. In een lichte vorm kan je nog prima hardloper, maar is het een vervelende en irriterende pijn. Soms is de kramp zo erg dat je de spier niet eens meer kan bewegen. Het pijnlijk samentrekken van de spieren komt vooral voor bij overbelasting en vermoeidheid.

Waarom treed kramp opeens op tijdens het hardlopen?

Zoals hierboven beschreven treed spierkramp vooral op bij overbelasting en vermoeidheid. Twee zaken waar je tegen aan loopt als hardloper. Door vermoeide benen kan er een lokale verstoring in de spierzenuw ontstaan. Door deze lokale verstoring werkt de afwisseling tussen het samentrekken en ontspanning van de spier niet meer efficiënt. Hierdoor gaat de spier sterk en pijnlijk samentrekken.

Het voorkomen van de spierkrampen

Voel je tijdens het hardlopen opeens de kramp opkomen in je spieren? Blijf dan vooral niet door rennen, maar neem even de tijd om van de kramp af te komen. Door het losschudden en het rustig strekken van de desbetreffende spier kan je voorkomen dat de kramp erger wordt.

Kom je toch niet van de kramp af. Drink dan isotone sportdrank. In deze drank zitten extra elektrolyten en mineralen. Door deze aan te vullen heb je minder kans dat de spieren in de kramp schieten.

Vaker last van kramp tijdens het hardlopen? Dit kan je er tegen doen

Schiet de kramp er regelmatig in tijdens het hardlopen? Dan kan je gelukkig er iets aan doen. Door de spiergroep aan te sterken door krachttraining verklein je de kans op spierkrampen. Kramp wordt vooral veroorzaakt door vermoeidheid. Wanneer je deze spieren versterkt raakt de spiergroep minder snel vermoeid en heb je dus minder kans op spierkrampen.

Naast het verminderen op krampen, verlaag je ook direct de kans op hardloopblessures. Wanneer je de zwakke schakels aanpakt door middel van krachttraining zal je meer plezier uit je hardlooptraining halen.

Heb jij ook weleens last van kramp tijdens het hardlopen? Wat helpt bij jouw om van de spierkrampen af te komen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *