Hardlopen

Wat doe je in de laatste week voor een 5 of 10 km wedstrijd?

laatste week voor een 5 of 10 km wedstrijd

De wintermaanden staan voor mij in het teken van het lopen van kortere afstanden. Meestal loop ik een paar korte wedstrijden om een doel te hebben. Zo blijf ik gemotiveerd en begin ik fris aan het nieuwe hardloopseizoen. Hoe kan je je eigenlijk het beste voorbereiden op een korte afstand en wat doe je in de laatste week voor een 5 of 10 km wedstrijd?

De juiste focus in de laatste week voor een 5 of 10 km wedstrijd

Het is belangrijk dat je helemaal fit aan de start staat. In de laatste week voor een 5 of 10 km wedstrijd kan je nog veel verpesten. Je wilt helemaal fit beginnen en juist niet nog net een hardloopblessure oplopen in de laatste week. Kort daarom de lengte van je hardlooptraining in met 30 procent, maar loop wel op dezelfde intensiviteit.

Als je drie of meer keer per week traint, kan je een training laten vallen. Je lichaam krijgt dan voldoende rust om helemaal herstelt aan start te staan.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Test jezelf een week van tevoren

Wil je een persoonlijk record lopen tijdens je wedstrijd of kijken hoe je ervoor staat, dan is het handig om de zondag van tevoren een keer de afstand te oefenen op wedstrijdtempo. Haal je nog niet de tijd die je voor ogen had? Dan is er nog geen man overboord. Tijdens een wedstrijd loop je altijd wel wat sneller dan tijdens een hardlooptraining.

Door deze hardlooptest een week van tevoren te lopen, heb je nog voldoende tijd om te herstellen van deze test. Persoonlijk put ik altijd veel vertrouwen uit dit soort loopjes en ben ik na deze hardlooptraining helemaal klaar voor de wedstrijd.

Rust is het belangrijkst in de laatste week voor een 5 of 10 km wedstrijd

Een van de beste manieren om snel te herstellen is voldoende rust nemen. Tijdens het slapen herstelt je lichaam het snelst. Ga daarom in de laatste week voor een 5 of 10 kilometer wedstrijd elke dag een half uurtje eerder naar bed. Met dat extra half uurtje meer slaap, sta je frisser en uitgeruster aan de start van je hardloopwedstrijd!

Hoe bereid jij je voor in de laatste week voor een korte hardloopwedstrijd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *