Training

Goed nieuws! Rust is een belangrijk onderdeel van je hardloopschema

Rust is een belangrijke factor voor hardlopers

Het inplannen van voldoende rust in je hardloopschema is belangrijk. Welke positieve effecten heeft voldoende rust op je lichaam?

Te weinig rust veroorzaakt blessures

Vooral beginnende hardlopers nemen vaak te weinig rust en juist die groep heeft veel rust nodig. Als je begint met hardlopen, merk je snel dat je conditie verbetert en door nog lage belasting herstelt het lichaam voor je gevoel snel. Daarnaast wil je door de positieve effecten en vernieuwde motivatie voor het hardlopen, wil je snel weer een stuk rennen. Trainingen volgen daarom vaak te snel elkaar op.

Als je weer te snel gaat hardlopen zijn je pezen en spieren nog niet volledig hersteld van je vorige hardloopsessie. Daarnaast is de glycogeen in je spieren nog niet aangevuld en heb je niet zoveel energie en kracht als de dag ervoor. Hierdoor vergroot je de kans op blessures en die kans wil je eigenlijk altijd verkleinen.

Wat is de juiste hoeveelheid rust?

Er is niet echt een maatstaf voor hoeveel rust je nodig heb om te herstellen. Het verschilt ook per training, persoon en andere factoren. Voor de meeste trainingen heb je aan 1 hersteldag met een goede nachtrust wel voldoende.

Voor de beginnende hardloper raad ik echter aan om maximaal 3 keer per week te hardlopen. Dit lijkt misschien weinig, maar je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen van je nieuwe hobby!

Persoonlijk neem ik na een grote sportwedstrijd waar ik maanden naar toe getraind heb, bijvoorbeeld de marathon of de trailrun neem ik zelfs een week lang rust. Dit is niet alleen om fysiek helemaal te herstellen, maar ook mentaal. Je bent namelijk maanden bezig om naar een doel te werken en eenmaal dat bereikt val ik in een soort zwart gat. Door een week rust te nemen, kan ik mentaal weer resetten en toe leven naar een nieuw doel!

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *