Hardlopen

Misselijk na het hardlopen? Dit kan je er aan doen

Misselijk na het hardlopen

Heb jij weleens last dat je opeens misselijk bent na het hardlopen? Het gevoel dat je maag omdraait op het moment dat je stopt met hardlopen. Zo erg, dat je zelfs moet braken. Niemand wilt dat gevoel, vooral niet na een goed gelopen wedstrijd. Je wilt namelijk de euforie overhouden na het behalen van de finish. Wanneer je de oorzaken weet van de misselijkheid na het hardlopen, dan kan je er wat aan doen.

Misselijk na het hardlopen kan meerdere oorzaken hebben

Er is geen uitgesproken reden waarom misselijkheid optreed na het hardlopen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel beschrijf ik een drietal oorzaken waarom je opeens belabberd kan voelen nadat je de finishlijn hebt gehaald.

Minder zuurstofrijk bloed naar de maag-darmstelsel

De meestvoorkomende reden waarom je misselijk kan voelen na en tijdens het hardlopen is dat je spijsvertering stilvalt. Dit komt omdat er zuurstofrijk bloed niet meer naar je maag-darmstelsel wordt gepompt, maar juist naar de spieren. Je spieren hebben namelijk het zuurstof nodig om voor te kunnen bewegen. Door de verbranding van zuurstof komt er namelijk energie vrij in je spieren waardoor je kan hardlopen.

Dat is ook precies wat je wilt als je aan het hardlopen bent, maar daarentegen wil je natuurlijk niet misselijk worden. Je wilt dus niet teveel voeding in je maag hebben als je aan het hardlopen bent, want je lichaam kan dit moeilijk verteren. Het is verstandig om vooraf in trainingen al te oefenen met voeding, zoals energiegels en drinken. Je weet dan ongeveer wat je maag kan hebben tijdens het hardlopen zonder dat je misselijk wordt.

Misselijk zijn door uitdroging na het hardlopen

Waar ik net vertelde dat je het beste zo min mogelijk moet eten en drinken, is uitdroging ook een van de oorzaken van misselijkheid. Door het hardlopen verlies je heel wat vocht, vooral als je gaat hardlopen met warm weer. Verlies je teveel vocht tijdens het hardlopen, dan kunnen je darmen niet meer goed het vocht opnemen. Hierdoor kan je misselijk worden na het hardlopen. Probeer vooraf en tijdens het hardlopen voldoende te drinken. Neem telkens een paar kleine slokjes, zodat je lichaam het vocht goed kan opnemen.

Teveel druk op je maag

Een oorzaak van misselijkheid vooral tijdens het hardlopen is de opbouwende druk op de maag. Doordat je lichaam meer zuurstof nodig heeft ga je dieper inademen. Hierdoor komt er meer druk te staan op je buik en je maag. Wanneer er teveel voedsel in je maag zit, dan kan dit terug in je slokdarm worden gedrukt. Het gevoel ontstaat meestal als je te snel bent gaan hardlopen nadat je gegeten hebt. Laat daarom altijd minimaal 2 tot 3 uur tussen het eten en het gaan hardlopen. Hierdoor voorkom je dat er teveel eten in je maag zit.

Heb jij weleens last van misselijkheid na het hardlopen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *