Trailrunnen

Zo kan je beter worden in klimmen tijdens trailrunnen

Beter worden in klimmen tijdens je trailrun

Vaak loopt het parcours van trailruns door een glooiend landschap. Je hebt dus een aantal hoogtemeters te overbruggen en daarom is het geen overbodige luxe om beter te worden in klimmen. Zo bedwing jij voortaan iedere berg!

Kracht is de belangrijkste factor bij beklimmingen

Je beenspieren worden flink getest bij het klimmen. Als jij bijvoorbeeld een trap oploopt, dan ga je het na een tijdje in je bovenbenen voelen en gaan deze spieren verzuren. Om te zorgen dat ze het langer kunnen volhouden, kan je de bovenbeenspieren trainen.  De lunges, zowel voorwaarts als achterwaarts, zijn daar goede oefeningen voor.

Een andere manier om deze spieren te trainen is door te gaan fietsen. Vooral tegen de wind in fietsen of een brug op,  train je de spieren om goed om te kunnen gaan met de spanning. 

Bespaar je energie tijdens beklimmingen

Een andere goede tip is om verstandig om te gaan met beklimmingen. Als je alles geeft bij de eerste beklimming tijdens een trailrun, dan heb je hier de rest van de race last van. Soms is het zelfs handig om te gaan hiken naar boven, in plaats van hardlopen. 

Zo bespaar je niet alleen energie, maar heb je meteen tijd om wat te eten en te drinken. Dit is lastig te doen tijdens het hardlopen, omdat je dan vooral de focus hebt op de grond zodat je niet over een tak of rots struikelt. Je kan dus effici├źnt om gaan met de beklimmingen en iedere hoogtemeter overbruggen, zonderde racetijd te verspillen.

Beter worden in klimmen door je houding aan te passen

Door te gaan hiken in plaats van hardlopen kan je ook een betere houding aannemen. Als je omhoog loop, leun een stuk naar voren. Hierdoor zorg je ervoor dat jouw zwaartepunt een stuk naar voren komt.  Het kost minder energie dan als je zwaartepunt achter je komt te liggen. Je kan namelijk niet op je voorvoet lopen, zodra het zwaartepunt achter je ligt.

Een goede oefening om de juiste houding aan te houden tijdens een beklimming is om je handen op je bovenbenen te laten rusten. Hierdoor neemt je lichaam de juiste houding aan en ligt het zwaartepunt op de juiste positie. 

Ben jij al een gevorderde beklimmer? Dan ben ik benieuwd naar jouw tips! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *