Home » Training » Hardloopschema's » Van 5 naar 10 kilometer – Verder hardlopen met dit hardloopschema

Hardloopschema's

Van 5 naar 10 kilometer – Verder hardlopen met dit hardloopschema

Het hardloopschema van 5 naar 10 kilometer

Je bent net begonnen met hardlopen en je hebt de eerste 5 kilometer achter elkaar gerend. Of je loopt al langere tijd 5 kilometer hard en wilt nu graag de stap naar de 10 kilometer zetten. In beide gevallen is dit hardloopschema van 5 naar 10 kilometer zeker wat voor jou!

Voor wie is dit trainingsschema?

Je hebt al een kleine hardloopbasis en 5 kilometer is voor jou geen probleem meer. Met dit hardloopschema trainen we meer op duurvermogen. Naast dat we uiteraard het uithoudingsvermogen verbeteren, trainen we ook het mentale aspect. Van 5 naar 10 kilometer is gelijk een verdubbeling van het aantal kilometers en dus ook de tijd die je aan het hardlopen bent.

In de komende 8 weken gaan we ook de spieren prikkelen met een aantal verschillende intervaltrainingen. Door verschillende soorten intervals te lopen, raak je bekend met wat voor soort trainingslopen er allemaal zijn. Zo word je in de breedte een sterkere en snellere hardloper.

Het hardloopschema ‘van 5 naar 10 kilometer’

De komende 8 weken wordt het drie keer per week hardlopen. Het schema duurt 8 weken, omdat we langzaam opbouwen naar de 10 kilometer. Je lichaam krijgt tijdens de 8 weken een aantal rustmomenten om weer te herstellen van de verschillende trainingen.

Dinsdag (tempoloop) Donderdag (intervaltraining) Zondag (duurloop)
Week 1Tempoloop: 3 km0,5 km x 2 min rust 5 seriesDuurloop: 5 km
Week 2Tempoloop: 3,5 km0,5 km x 1,5 min rust 5 seriesDuurloop: 6 km
Week 3Tempoloop: 4 km0,5 km x 1 min rust 5 seriesDuurloop: 7 km
Week 4Tempoloop: 3 km0,5 km x 2 min rust 5 seriesDuurloop: 4 km
Week 5Tempoloop: 4 km1 km x 3 min rust 5 seriesDuurloop: 8 km
Week 6Tempoloop: 4,5 km1 km x 2,5 min rust 5 seriesDuurloop: 9 km
Week 7Tempoloop: 5 km1 km x 2 min rust 5 seriesDuurloop: 7 km
Week 8Tempoloop: 3 kmRust10 kilometer!

Hoe vond jij het hardloopschema en hoe ging jouw eerste 10 kilometer?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *