Krachttraining

Plyometrische training voor hardlopers

plyometrische training voor hardlopers

Om een betere en snellere hardloper te worden heb je meer nodig dan alleen rondjes rennen. Krachttraining is belangrijk onderdeel om dit doel te bereiken. Naast verschillende buik- en beenspieroefeningen kan je ook een plyometrische training afwerken.

Wat is een plyometrische training?

Plyometrie is een explosieve trainingsvorm die tot doel hebben om de spieren een snelle en explosieve beweging aan te leren. Bij plyometrische training wordt de spier eerst verlengt en daarna zo krachtig mogelijk wordt verkort. Een voorbeeld van een plyometrische oefening is dat je van een verhoging springt en tijdens de landing direct weer omhoog springt.

Waarom zijn plyometrische oefeningen belangrijk voor hardlopers

Je traint een aantal verschillende aspecten tijdens de plyometrische oefeningen. Je werkt aan spierkracht, explosiviteit en elasticiteit van de spieren. Allemaal belangrijke elementen voor een een hardloper.

Volg mij op Facebook

De beste manier om op de hoogte te blijven.

Je loopt uiteindelijk efficiƫnter en zuiniger. Dit komt omdat je grondcontact korter is, waardoor je minder weerstand hebt. Daarom zijn deze oefeningen zeker interessant voor lange-afstandslopers.

Voorbeelden van plyometrische oefeningen

Wat een plyometrische oefening onderscheid aan andere krachttrainingen oefeningen is dat je spieren eerst verlengt en daarna krachtig verkort. Oefeningen zoals touwtjespringen of springen van tree naar tree op een trap zijn ideale plyometrische oefeningen. Het is belangrijk dat je bij de landing van een sprong direct de volgende sprong maakt.

Hoe kan je deze training opnemen in je schema?

Uiteraard kan je een krachttraining sessie inruilen voor een plyometrische sessie. Door te blijven wisselen met verschillende trainingen raakt je lichaam ook niet gewend aan de belasting en zal je sneller vooruitgang boeken. Je kan ook een aantal plyometrische oefeningen toevoegen aan je warming-up. Deze oefeningen zijn wel belastend voor je lichaam, dus sloof je vooral niet teveel uit tijdens je warming-up. Zodat je nog wat overhoud voor je hardlooprondje!

Doe jij ook weleens plyometrische oefeningen en wat zijn jouw ervaringen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *