Na

Herstellen na het hardlopen met een proteinshake

Herstellen van het hardlopen met een proteinshake

Je hebt een lekker rondje hardgelopen. De volgende dag stap je uit je bed en het eerste wat je voelt, zijn de pijnlijke benen. Je spieren krijgen na elke training een flinke optater en dit uit zich in spierpijn. Om weer fris en uitgerust aan de start te staan van je volgende hardlooptraining, moeten de benen eerst herstellen. Dit krijg je sneller voor elkaar met een proteinshake.

Waarom herstellen je benen sneller door het drinken van een proteinshake?

Het antwoord op de vraag ‘Waarom herstellen je benen sneller door het drinken van een proteinshake?’ staat eigenlijk al in de vraag zelf. Door de proteïne, ook wel eiwitten genoemd. Eiwitten bevat bouwstenen die je lichaam nodig heeft, ook wel aminozuren genoemd. De aminozuren werken als een soort van pleister voor de kleine scheurtjes die in je spieren zijn ontstaan tijdens de training. Door het drinken van een proteinshake krijgt je lichaam de juiste voedingsstoffen binnen om sneller te herstellen. Je lichaam heeft tussen de 0,2 – 0,4 gram eiwit nodig per kilogram lichaamsgewicht. Het hangt dus een beetje af van hoe zwaar je bent, maar gemiddeld komt dit neer op 15 – 30 gram eiwitten.

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt?

Eiwitten vind je vooral in dierlijke producten, zoals in zuivel en vlees. Maar je komt deze voedingstof ook tegen in peulvruchten. Eet je voldoende van deze producten na een hardlooptraining? Dan zit het wel goed met je eiwitinname. Ben je een vegetariër of veganist? Dan kan het lastiger zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Gelukkig zijn er ook proteinshakes op plantaardige basis.

Met een eiwitshake krijg je direct de juiste hoeveelheid eiwitten binnen. Door een shake te drinken na het hardlopen hoef je je de rest van de dag niet meer druk te maken dat je nog eiwitten moet eten.

Geen spierpijn meer? Trek dan weer de hardloopschoenen aan

Zodra je voldoende eiwitten hebt genuttigd, zal je merken dat je veel minder last hebt van de spierpijn. Ook de duur van de spierpijn is veel korter. Is de spierpijn helemaal weg? Dan is je lichaam klaar met het herstelproces. De hardloopschoenen kunnen weer aangetrokken worden voor een nieuwe hardlooptraining! Naast het drinken van een eiwitshake zijn er ook andere manieren om sneller te herstellen. Met een warm bad, massage, compressiekousen en nog veel meer kan je jouw benen sneller laten herstellen.

Hoe zorg jij ervoor dat je snel(ler) herstelt?

Dit artikel is een samenwerking

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.