Beginners

Hoeveel kilometer moet je hardlopen om gezond te blijven?

Hoeveel kilometer hardlopen is gezond?

Veel beginnende hardlopers hebben de hardloopschoenen aangetrokken om aan hun gezondheid te werken. Uitstekende keuze! Hardlopen is goed voor je lichaam en geest. Door dagelijks te bewegen val je niet alleen af, maar verbeter je ook je conditie. De hamvraag is alleen: hoeveel kilometer moet je precies hardlopen om gezond te blijven?

Moet ik niet gewoon zo veel mogelijk kilometers hardlopen om gezond te blijven?

Veel beginners moeten het hardlopen weer snel staken. Dit komt meestal door een vervelende hardloopblessures. Deze hardloopblessure ontstaat vaak doordat beginnende hardlopers teveel van hun lichaam vragen. Door teveel kilometers te lopen raken de gewrichten en pezen in de benen overbelast. Zoveel mogelijk kilometers hardlopers is dus geen goede optie, maar wat is dan wel gezond?

Hoeveel kilometer moet ik hardlopen om gezond te blijven?

Eigenlijk hoef je helemaal niet zoveel kilometers hard te lopen om gezond te blijven. Uit onderzoek is gebleken dat je met 8 tot 9,5 kilometer per week al voldoende beweegt om de gezondheidsvoordelen te hebben van hardlopen. Smeer je deze afstand over een week uit, dan hoef je maar 2 keer per week een half uurtje te gaan hardlopen. Werk je naar een specifiek doel? Dan is het goed mogelijk dat 8 tot 9,5 kilometer per week niet voldoende is. Wil je echter gezond blijven? Dan heb je genoeg aan deze afstand!

De gezondheidsvoordelen van hardlopen

De deelnemers aan het onderzoek werden vergeleken met personen die niet hardlopen. Het resultaat was dat de groep, die 8 tot 9,5 kilometer per week liepen, minder wogen en een kleinere kans hadden op obesitas. Dat was niet het enige gezondheidsvoordeel wat ze genoten. Daarnaast hadden ze een lagere hartslag, minder hoge bloeddruk, lagere cholesterol, minder kans op diabetes. Door regelmatig te blijven hardlopen worden de gewrichten ook sterker en verkleint de kans op artrose.

Hoeveel kilometer loop jij per week hard?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *