Beginners

Wil je snel conditie opbouwen? Hardlopen is het beste recept!

snel conditie opbouwen hardlopen

Je bent het leven als professioneel bankhanger zat. Je wilt fitter worden en beter in je vel zitten. Dan is conditie het toverwoord. Snel conditie opbouwen doe je met hardlopen. Wees maar niet bang, je hoeft niet gelijk de hele marathon te lopen. Een paar keer per week een stukje maakt al een wereld van verschil.

Wat is conditie eigenlijk?

Iedereen heeft wel een idee bij wat een conditie is, maar wat is het eigenlijk? Volgens de Van Dale woordenboek is conditie niet anders dan uithoudingsvermogen. Als je uithoudingsvermogen opzoek krijg je de volgende betekenis: vermogen om zich langdurig in te spannen.

Conditie betekend dus in andere woorden, het vermogen om zich langdurig in te spannen. Het geeft aan hoe fit je lichaam is. Hoe beter je conditie is, hoe langer jij je kan inspannen. De conditie kan je bepalen a.d.h.v. een cooper- of piepjestest.

Mijn Youtube Trailrunning channel cover

Wat doet een goede conditie allemaal voor je?

Iedereen weet dat je je fitter voelt als je een betere conditie hebt, maar waarom is dat eigenlijk? De lichamelijk conditie bepaalt hoe fit iemand is. Dit is nogal een breed begrip, maar het gaat om de mogelijkheid om intensieve inspanningen lang vol te kunnen houden.

Door sport en beweging train je het lichaam om deze inspanningen langer de baas te kunnen blijven en dus verbeter je de conditie. De voordelen van een betere conditie zijn:

  • Sneller herstel na inspanningen
  • Minder kans op hardloopblessures
  • Beter stressbestendig
  • Minder kans op hart- en vaatziektes
  • Verbeterde immuunsysteem: verlaagt de kans op ziektes

Hardlopen is ideaal om snel conditie op te bouwen

Met hardlopen train je het lichaam om meer zuurstof naar de spieren te kunnen transporteren. Het voordeel van meer zuurstof in je spieren is dat het meer energie naar je spieren kan brengen en ook de afvalstoffen weer kan afvoeren.

Bij beweging van de spieren wordt er energie verbrandt. Door de verbranding ontstaat er melkzuur als restproduct. Als de concentratie van de melkzuur te hoog wordt in de spieren, treedt er verzuring op. Juist door te hardlopen verhoog je deze zogenaamde verzuringsdrempel en zal je conditie snel toenemen.

Je herstelt sneller met een betere conditie

Door een verbeterde conditie zal je ook merken dat je na een intensieve inspanning minder last heb van herstellen. Of het nou hardlopen is of een dag verhuizen, meestal heb je de dag last van spierpijn. Door een verbeterde conditie zal je sneller van deze pijn af zijn en dus sneller hersteld zijn van je inspanning.

Ga dus snel conditie opbouwen met hardlopen. Als je er actief mee bezig bent, zal je merken dat je al na een paar weken een stuk fitter bent dan daarvoor.

2 gedachten over “Wil je snel conditie opbouwen? Hardlopen is het beste recept!

    1. Hi Tony,

      Eigenlijk hoef je niks anders te doen dan in de sportschool. Begin rustig aan met lopen en neem dezelfde afstand die je ook op de loopband loopt.

      Wordt je in de sportschool begeleid met oefeningen, zoals lopen? Dan is het verstandig om dezelfde persoon daarop aan te spreken. Hij/zij kan het waarschijnlijk beter inschatten dan ik.

      Met vriendelijke groet,
      Wim

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *