Hardloopblessures

Pijnlijke kuiten? Gebruik een foamroller om je kuiten te masseren

Foamroller kuit

Heb je last van pijnlijke kuiten na een hardlooptraining? Niet gek, want je kuitspieren krijgen het flink te verduren bij een intensieve hardloopsessie. Je doet er goed aan om je spieren te laten ontspannen, zodat ze sneller kunnen herstellen en waardoor je eerder van de pijnlijke kuiten af bent. Door een foamroller te gebruiken kan je de kuiten masseren.

Wat doet een foamroller met je kuiten?

Een foamroller is een stevige buis die je kunt gebruiken om zelf je spieren te masseren. Je hebt dus geen sportmasseur nodig om je spieren te laten ontspannen. Door een foamroller te gebruiken boots je myofasciale therapie na. Dit houdt in dat je de bindweefsel rondom een spier los kan maken. Door hardlopen kan het bindweefsel samenklitten met het spierweefsel, dit heet ook wel trigger points. Zodra dit gebeurd ontstaat er extra spanning in de spier en dat veroorzaakt de pijn. Door met een foamroller over bijvoorbeeld over de kuitspieren te rollen zorg je ervoor dat het bindweefsel weer los weekt van het spierweefsel.

Hoe gebruik je een foamroller voor je kuiten

De meeste mensen die een foamroller gebruiken rollen heen en weer over de zere spieren. Wat niet correct is! Het is juist van belang dat je langzaam met de foamroller over je kuiten rolt. Zo kan je de pijnlijke plekken makkelijker lokaliseren. Heb je een trigger point gevonden? Blijf dan deze pijnlijke plek bewerken. Om de afvalstoffen uit je kuiten te krijgen kan je het beste richting je hart rollen. Daardoor kunnen de afvalstoffen makkelijker worden worden afgevoerd.

Zelf aan de slag gaan met je kuiten

Heb je regelmatig last van pijnlijke kuiten, dan kan je prima zelf aan de slag gaan met een foamroller:

  • Basis: Ga op de grond zitten en steun met beide onderbenen op de foamroller. Rol van je hiel tot aan je knie
  • Zwaar: Plaats 1 been op de foamroller in plaats van beide benen voor extra druk
  • Intensief: Door je vrije been het rollende been te plaatsten wordt het foamroller intensiever

Rol niet alleen de onderkant van je kuiten, maar door je positie te veranderen kan je ook de binnen- en buitenkant van je kuitspieren bewerken. Zo zorg je er voor dat de gehele kuitspier los wordt gemaakt.

Gebruik jij weleens een foamroller om je kuiten te masseren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.